söndag, juli 26, 2009

Venedig och Verona,

i en smäll! Jag kan säga er att jag är så trött, SÅ TRÖTT. Markus är nog om möjligt ännu tröttare (men han är ju ingen super-promenerande som jag är). Men alltså, hur slut var vi inte igår efter en hel dags knatande i Venedig. Dödströtta, herregud.

Det här blir ett lång eller kort inlägg beroende på om jag finner kraft eller om sömn känns mer lockande än dator.

Vi tog oss upp klockan 5.00 lördagmorgon, frukosten klar sedan dagen innan. Iväg mot tåget.

Tåget tog oss först till Milano och därefter till Venedig. 5h tåg klarades faktiskt av med lätthet, satt och lyssnade på musik och var nog alldeles för trött för att hålla fokus, så timmarna rullade iväg väldigt fint.

Lite fina bilder Markus tog på mig, som jag fick tillåtelse att lägga upp;




Det går ju egentligen inte att med ord beskriva hur vacker staden Venezia är, även nu efter fjärde (!) besöket så åker jag gärna dit igen. Det är såklart det finns mycket som ger minuspoäng såsom att det är lite dyrt, allt kostar, det är SJUKT med folk, fåglarna skiter på en (två av fyra tillfällen hallå), att gå på toa kostar 1,5 euro (jag vet!!) och att åka gondol är något man för evigt kommer se men aldrig göra.. man vill ju inte ruinera sig. Å ANDRA SIDAN, så finns det ju en otrolig charm i att varje litet hörn är värt att se, har något vackert att erbjuda, smådetaljer som ger otrolig effekt, de små broarna mellan gatorna, det vackra panoramat, strosandet längst med gator som är i en salig blandning från gucci och armani till skräpbutiker, krimskrams, mcDonalds och försäljare. Hur man säljer stora vattenmeloner på torget (som vadå, en vanlig turist köper och skär upp med vad liksom?) och gondolerna såklart.
Gelato på Piazza San Marco. Life is good.
Såhär såg Markus ut mest hela resan. Jag tror kameran var närmre honom än vad jag var ;)


Vacker bild tagen av moi. Gondolerna i aktion.

En sån där jag-måste-få-med-mig-själv-och-Venedig-och-aj-vad-ont-solen-gör-det-bränner-i-ögonen-måste-utstå-bild.
Solen, förresten, vad sägs om 35 grader hetta? Jag ska inte klaga :)


Ajuste, lite bild på annat som gör livet gott. Grädde, glass och kaffe. Sweet dude.





Verona dessutom! Tro inte att Verona är tråkigt jämfört med Venedig, det är också en supervacker stad! Synd bara att vi var så j***kla trötta när vi vaknade i morse och skulle ut på stan. Benen värkte. Åh jag önskade jag orkade skriva mer, men jag tänkte berätta om vårt B&B och allt vad vi betalade under resan och så, så jag kan ge er läsare en mer korrekt prisbild över vad en sån här resa kan kosta. Men det inlägget kommer inte nu..
Jag och Giulietta vid Romeo & Julias balkong (ja, det är den riktiga balkongen).


"Fick"(tvingade) Markus att pussa mig framför balkongen. All romantik i Verona var ganska påtaglig. Häftig upplevelse. Har ju varit här en gång tidigare, men då fanns ju inte min kärlek i livet, och att få strosa runt med min pojke hela denna helg har varit helt underbart (bortsett från en del missöden/gnäll och sånt som man uppenbarligen aldrig kommer ifrån, inte ens i Verona ;)

Och så Veronas stolthet; L'arena. Den tredje största amfiteatern i världen. Vet ni vad? Jag har sett och varit inne i de tre största. Kollozeum såklart, sedan den andra största som ligger i en öde stad nära öknen i Tunisien (upplevelse kan man kalla det!) och så denna. Mäktigt är såklart bara förnamnet.


Sådär nu är kraften slut. Kommer med lite priser, tips, tänk-på, och upplägg sedan när kraften är tillbaka. Just nu lockar sömnen. Dessutom hanns det med en del shopping, och sånt måste ju dokumenteras och visas upp, ni vet ju att jag bara gör fynd ju.. :)
Så nu är kärlekshelgen slut, men imorn så BEHÖVER JAG INTE GÅ TILL JOBBET..jaaa!! Semester, strand och dessutom blir man ju 21 imorn! Eller rättare sagt, om exakt en timma!
La vita è bella!

6 kommentarer:

  1. Hallå där gumman!
    Ska vi använda ord som exakt så är det just nu 1 tim och 40 min tills du har funnits till i 21 år!!!
    Alltså kan jag inte gratta dig ännu!
    Vi hörs imorgon på den stora dagen!!
    Jag antar att ni redan sover gott eftersom ni verkar vara helt utmattade efter helgens äventyr.
    Puss och kram

    SvaraRadera
  2. OMG vilken underbar helg ni verkar ha haft!!!

    Jag är såååååååååååååååååå avundsjuk!


    Om precis 3 minuter fyller vi 21, grattis på dig älskade!! En massa presenter väntar här hemma, längtar efter att få träffa dig igen! PUSS!!!

    SvaraRadera
  3. Är det din födelsedag ? Så grattis! Det är faktiskt kl 00:08 just nu!

    Fin resa, bra! Men den där är inte Giuliettas balkongen, eftersom hon har aldrig funnits i verkligheten. Det är från 1936 (http://wikitravel.org/en/Verona)

    SvaraRadera
  4. Grattis på födelsedagen,jag lovar det blir bara bättre,livet menar jag.Mentaglass på san marco mm.Jag ska dit på concert med leonard coen den 3 aug.Det händer alltid något där. Under filmfestivalen har man sett George Cloney,Brad Pitt,Jhonny Deep osv.(Tog bara hunkarna).nu ser jag fram emot att få se dina fynd..ciao

    SvaraRadera
  5. Fòrst vill jag sàga grattis! Och àven till eran underbara resa! Ser hàrligt ut!

    SvaraRadera
  6. ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ vilket inlägg satt och kollade på varje bild och gissar exakt vart du står någonstans. Första bilden är längst bort på det öppna torget. Bilden där du och markus håller om varandra måste vara den kända bron nära tågstationen.

    och va snygg du va på första bilden markus bilder är verkligen att föredra än dina bild-på-mig-själv-i-spegeln-hej-jag-är-14år foton :D

    Signar ut med att gratta dig på 21års dagen redan skrivit på facebook men det är inte ofta du är där inne...

    SvaraRadera