tisdag, juli 28, 2009

Smått och gott?

Så lite mer ingående (och övriga tankar) om vår resa;

En enkel biljett mellan min lilla stad Morbegno och Venedig går loss på 34,55 euro. Då pratar vi om över 2h till Milano och byte till ett annat tåg med restiden 2h40min. Allt som allt blev det över 5h tågtid.

Vad ska man tänka på när man åker långt med de italienska tågen?

- Kolla alltid binario/perrong och se till att veta vad den är! Kolla upp det mycket tidigare än du egentligen behöver.
- Om det är platsbestämda tåg - köp biljett så snabbt som möjligt, biljtterna tar slut!
- Våtservetter till tågets toaletter, och om du är känslig, pröjsa hellre 1 euro på Milano station, där rengör de åtminstonde toaletterna...
- Vatten, ta alltid med vatten-
-Alltid något att äta/läsa/lyssna på. Man blir lätt less på tåg ju.
- STÄMPLA biljetten innan du kliver på tåget, i gula stämpelautomater. Annars gills inte biljetten trots att du betalat för den.
Väl framme i Venedig så finns det lite annat man kan tänka på;
- Man ska av vid sista stationen, det ståt VE S.L Mestre på biljetten, men en VE Mestre station kommer precis innan. Här fick jag och Markus lite panik innan vi insåg att man ju trots allt skulle åka till sista stationen, så vi gick ej av där. Men det är ju trots allt lätt hänt att drabbas av lite stress.
- Vatten, vatten, vatten... men det kostar i Venedig
- Allt är inte dyrt, man kan köpa Piadina Roll för 4 euro, Pizzabitar för 3-5 euro, och sedan finns "Turistmenyer" med 2-3 rätter för mellan 10-15 euro, men se upp då de lägger på "Civer charge" - avgift 2 euro samt 10% av köpet i servicekostnad.
- Gå inte på McDonalds och ät, HERREGUD där var det ju smockfullt (var inne och kollade toa-kön). Vem äter på McDonalds i Venedig liksom???
- Angående toa, finns turisttoaletter vid Piazza San Marco, pröjsa 1,5 euro och ta ditt dyraste toabesök i livet. Eller köp en kaffe någonstans där de har toalett, men det kan man inte räkna med.
- Krimskrams finns överallt, och ja, man kan pruta.
- Köp en karta eller gå vilse. Jag gör oftast alternativ två..
Vad man kan se orkar jag inte rabbla upp, men det är ju knappast svårt att ta reda på.
Akta er för duvorna på San Marco, av 4 tillfällen i Venedig har jag fått fågelskit på mig två gånger! Vad är oddsen?????

Ajuste, Gondol, haha titta men inte åka. Eller åk och spendera hela lönen..

Sedan tog vi tåget från Venedig till Verona, kostade 6,15 euro och tog ca 1h30min. Ger betydligt mer hyffsade priser när det ska sovas.

Jag hade bokat in oss på B&B MauriPadri för 65 euro/ 1 natt. Jag hittade billigare men då var det kilometer från centrum, jag ville att vi skulle kunna gå till allt. Det kunde vi dessutom, nästan mitt i centrum som vi hamnade.

MauriPadri var helt okej B&B, vi kom hem sent och var trötta. Plockade fram nyckeln ur deras gömställe, och in i lägenheten. Gemensam korridor och kök, eget rum och toalett. Eftersom de inte skulle komma förrän efter vi skulle hinna gå morgonen därpå gjorde vi en enkel deal, vi lade ner pengarna i deras brevlåda tillsammans med nycklarna. Slutade med att vi aldrig såg de, men helt utan krångel. Frukost ska man väl inte tjoa över men det fanns iaf epsresso, mjölk, juice, flingor, croassiant, vitt bröd, marmelad och ett äpple var. Helt ok alltså.


Kom ihåg att det finns två stationer i Verona, en VS och en PN. Vi hade bokat till P.N, Porta Nouva, men med närmare titt på kartan till hotellet insåg vi att vi skulle gå av på den andra. Tur det, så dubbelkolla alltid sådant.

Resan hem kostade 22,64 så allt som allt för två personer blev det ungefär 180 euro i resväg plus all den mat vi lyckades smälla i oss.

En helt underbar helg i två av världens mest romantiska städer, och är ett måste att ses.

Om det finns lite frågor så svarar jag gärna, huvudet är lite trött. Det här är det jag framförallt kommer på som är lite smarta saker att tänka på.


Jag avslutar med en jämförelse mellan två olika bilder, nästan exakt 4 år mellan bilderna;
Då - Juli 05
- Tokigare, galnare, mer barnslig...


Nu - Juli 09
- Mindre tokig, mindre galen, mindre barnslig??


Hoppas det är NÅGOT som har förändrats i alla fall :) Jag tycker helt klart att jag ser äldre ut i all afall..

4 kommentarer:

  1. Precis, ta något för att rensa tåg. De finns fästningar där : )

    Och om maten i Venedig, hum.... kanske bättre McDonald hihihi

    SvaraRadera
  2. Skillnaden är att du inte visar magen! Annars ser du fan likadan ut :D

    SvaraRadera
  3. Jag håller nog med din syster, inte så mkt skillnad på ytan iaf - och var glad för det!! ;)

    SvaraRadera
  4. Precis vad Markus sa, ingen skillnad :( mehh...tyckte jag var så liten som 16-åring... haha :)

    SvaraRadera