söndag, juli 19, 2009

Jag är gravid..

eller nej men det kändes så i fredags i alla fall.


Wow vilken middag det blev. När vi kom hem såg vi alla ut att vara i minst 5e månaden, och Marina på väg att föda...för att oj aå mycket vi åt igår. Så underbart gott, och mycket! I och för sig får vi nog skylla oss själva som började med aperitivo klockan halv sex; salami, kex, ost, grissini m.m. I mängder!



Sedan hade gänget fått tips om ett värdshus/restaurang s.k. Osteria i Italien som skulle vara bra och prisvärt. Osteria del Benedet i Delebio. Vi ankom till en inte alltför tjusig entre och blev inet speciellt intresserade med tanke på hur intetsägande det såg ut på utsidan. Skillnad blev det när vi kom in!


Mycket vackert och stämningsfullt, och vilken mat! Otroligt härftiga och unika rätter.



De andra fem valde den Valtellinesiska/Valtellinska(?) menyn och jag valde Comosjöns-menyn. Både verkade otroligt goda.


Till förrätt fick de andra in en strudel med parmesan som var himmelsk (extra tilltugg fr restaurangens sida) och jag fick in en oerhört intressant kombination. Gravlax tror jag at det var, med söt sås som smakade som passionsfrukt och till det fänkålssorbet som smakade lakrits! Wow! Smakerna gick väldigt bra ihop även om kombinationerna laktrits, is, lax och sallad kanske inte verkar vara en hit – tro mig, det var häftigt! Till förrätt fick vi även kallskuret.




Nästa rätt för mig var fisk-fyllda ravioli med grön sås. Mycket gott! Min rätt var tack och lov inte så tung som de andras specielité från Valtellina: Pizzocheri! Fullkornspasta som äts med potatis, kål och MASSOR av parmesan och smör. Mycket gott tyckte jag (men då smakade jag bara lite...de andra höll på att storkna av mängden) men jag rekommenderar det. Kanske inte i en fyrarättersmeny då du är proppmätt efter bara pizzoccherierna.... ;)








Sedan blev det dags för huvudrätt; fisken Lavarello från Comosjön för mig. Även denna blev jag förtjust i. De andra fick ricotta-fylld fläskfilè, dock en lite torr historia tyvärr.


Restaurangen spelade mysig och stämningsfull musik och vi hade en riktigt trevlig kväll även om våra magsäckar var på väg att spräckas.




Till efterrätt blev det persiko-pannacotta ungefär. Jag är inte superglad i pannacotta men den fungerade bra som avslutning. De andra fick återigen en maffigare rätt i form utav en äppelmuffin ungefär. Nybakad och varm. Gott men återigen ganska tung. Vi kontstaterade enkelt att den menyn från Valtellina var helt klart den tyngre av de och fisk-menyn lite lättare (ändå höll jag på att spricka). Avslutningvis kaffe och kakor.


Alltså helt seriöst...sååååå mätttt. Undra om jag någonsin har varit så mätt?! Vi var verkligen gravida, vi kunde inte ens hålla in magarna. Speciellit Marina som verkligen SÅG gravid ut.






Vi kom hem och la oss mödosamt på sängarna och undrade hur man kunde äta så gott och betala så mycket och må så dåligt efteråt? Det är väl inte så det ska gåt till ju... Om man bara gade slutat innan/efter den rätten, eller skippat aperitivon innan, eller bara tagit den rätten, eller.....åhhh smärta i magen..


Vaknade med magen fylld av mat också när vi skulle bege oss iväg till Isella, en liten ort utanf-ör Torino.MEN nu såhär två dagar senare (då maten har smälts) så kan jag uppskatta det mer. Och det var otroligt gott när vi var där. Vi åt alla varsin 4 rättersmeny, fick in extra mat, stora mändger vatten och 3 flaskor vin till folket, och det gick på 256 euro. Tycker väl att det var en helt okej summa med tanke på vilken härlig restaurang och underbart bemötande vi fick.



Men nästa gång jag käkar en hel meny skall jag inte trycka i mig kex, ost och salami så jag nästan är mätt innan. Så ska jag svälta mig någon dag först. Annars pallar jag inte igen..

6 kommentarer:

  1. Che bontá mamma mia : )

    SvaraRadera
  2. Mmm den perfekta kvällen!
    Jag har en fråga,är du helt svensk?
    Du ser nämligen inte särskilt svenskt ut...snarare italiensk en svenskt...Baci Cleo

    SvaraRadera
  3. =>Ale, Si, ti lo prometto, era il migliore ;D

    =>Cleo, Nix jag är inte helsvensk och inte italiensk överhuvudtaget. Men det är det många som tror! Jag är hälften svensk, hälften irakier!:)

    SvaraRadera
  4. Miranda, är vi släkt eller? Det är sällan man råkar på folk med likadan omättlig gummimage som min som inte säger till innan den är proppfull. Jag har ätit tills jag fick ringa 112 och tigga till mig magpumpning en gång. Då var det pinsamt...

    SvaraRadera
  5. =>Jenny, man HAHAHHaa... om jag ändå vetat i fredags att man kunde göra så...!!;)

    Men herregud helt seriöst, hur lyckas vi? Jag fattar inte. Men det är ju så gooooottt...

    SvaraRadera
  6. Wow vilken härlig middag :) Skulle inte ha nåt emot att ta en sån, fast just nu jäser jag över efter den 9bitars sushi jag mumsat i mig.
    Tack för berömmet om korten, inte så svårt att glänsa då man har en gigantisk extrasol i form av en reflexskärm bredvid sig. hihi!

    SvaraRadera