måndag, juli 13, 2009

Och var tusan är lönen?


Jo säg det? (Snacka om på tal om, nu när vi diskuterat just ämnet l-ö-n i några inlägg)

Så gissa vem som fortfarande inte fått sin l-ö-n fastän lönedag var den 8:e, dvs i onsdags! Idag är det måndag for crying out loud..!

Upptäckte att den inte kommit den 8:e men tänkte att jag trots allt är i Italien, un può di patienza såklart, men den hade inte kommit i slutet av förra veckan heller! Under helgen är det ingen idé att försöka något eftersom alla går i ide, så jag kollade idag, måndag, med hopp om att den skulle ha dykt upp. Icke sa Nicke (Nyfiken). Inombords insåg jag att vi har det bra vi svenskar, lönen kommer alltid senast den 25e, och det är verkligen no matter what..

Vad som får mig att störa mig är att eurona är slut på italienska kortet, så jag måste använda mitt Visa. Det är inte det optimala med tanke på att växlingen just nu är rekorddyr eftersom svenska kronan är så svag.

Har en otroligt vänlig ekonomi-ansvarig som ringer till banken alldeles strax.. vi ska väl allt kunna lösa det hoppas jag. Det sjuka är att hon har verifierat att hon har betalat ut pengarna, men ändå så finns det inte på kontot. Bara i Italien mina vänner, bara i Italien...

Alla ni Italien-hatare, man kanske åker hem trots allt, och inte pga den dåliga lönen, utan pga bristen på lön ;)


EDIT 1:

Uppenbarligen tog det 10 dagar för pengarna att komma in på kontot förra månaden. Från den 8e till den 18e! Jag var ju i Sverige då så det var inget jag noterade. Halllååå... aiuto..

13 kommentarer:

  1. Jag hoppas att du vet att jag är inte en Italien-hatare, absolut inte :D Jag hoppas att allt ska lösa sig.

    SvaraRadera
  2. haha nej bara lite Italien-anti :)

    Jo det hoppas jag med.. och det brukar det göra.

    SvaraRadera
  3. Hör på det här: Jag får ut min lön på CHECK!! Visste knappt hur de såg ut tills jag såg min egen...Snacka om back to the 80´s! Här på Sicilien får jag lönen direkt! Ingen vågar leka med andras pengar här....det är den sköna sidan med en panga-panga-ö! :=)

    SvaraRadera
  4. Johanna, jag tror att de föredrar att använda check eftersom de måste betala tip 5-6 euro varje lön för att överföra pengar till ditt konto. När jag arbetade i Italien på Universitet, till ex., mitt lön var 5-6 euro mindre eftersom min bank var inte samma bank som Universitet använder. Det betyder att jag betalade bank konstanser om mitt egen lön. Sverige vinner här, hela tiden!

    SvaraRadera
  5. Alessandro är ett väldigt stort fan av Sverige, som ni hör ... ;)

    SvaraRadera
  6. Inte hela tiden. Jag pratar ganska dåligt om Sverige också... men uppskatter de bra sidor ; )

    SvaraRadera
  7. Sverige vinner överlägset på tekniska biten! Hade ingen aning om avgiften. Tack för det!
    Ps: Vilken tur att Alessandro fått en Italien-älskare som motstånd..:=)

    SvaraRadera
  8. heheheh avgiften är pris för en "bonifico"

    Jag är också en italiensk älskare, men av en Italien som finns inte mer. En Italien som gav "the renaissance" till världen, en Italien som har skapat artister, musiker... inte Italien av idag tyvärr.

    SvaraRadera
  9. Jag ska skaffa ett lönekonto på posten där tar de inte en massa avgifter.Jag har hitintills fått lönen kontant i ett kuvärt på kontoret här.Jag har inte velat ha bankkonto pga alla avgifter.Men killarna här säger posten är bra. Vi får se jag ska kolla upp det imorgon.

    SvaraRadera
  10. Wow jag älskar att komma in på bloggen och se att det har varit lite fight! :D

    =>Johanna, haha samma chock fick jag när min ekonomiansvariga bad mig hjälpa henne att dela ut lönerna och checkarna, jag ba "Check???!!"

    =>Alessandro, tusan jag visste inte att jag skulle behöva betala för överföringarna. Tills svenska banken förstår jag men inom Italien?

    =>Alexandra, ja, han ger kommentarerna lite krydda "inifrån".

    =>LI, I know!

    =>Luriopalia, hoppas det löser sig. Jag skulle själv ALRDIG våga få en hel månadslön i ett kuvert. Jag hatar att ens gå runt med några hundralappar...

    SvaraRadera
  11. Jag hade en Fineco bank account. Allt är on-line och man betalar ingenting plus man kan få en VISA (äkta visa, inte maestro). Man betalar runt 6 euro / månad och allt är fritt som i Sverige. Prova!

    SvaraRadera