torsdag, juli 16, 2009

Det där med den där bilfria dagen.

Så vi sitter på lunchstället Gallery. De andra har beställt in något sorts gigantiskt grädde, glass och likör-tjohej till efterrätt. Jag nöjer mig med en fin cafè con gelato.

Jag "Så när är den här bilfria dagen då?"
En kollega sätter i halsen, den andra börjar skratta så hon storknar och den tredje kollar på mig med stora förvånade ögon.

Jaha inser jag. Nu har jag sagt något kul igen? ;)

När mina kollegor har skrattat färdigt undrar de hur det kom sig att jag trodde på det där. Trodde på? Ja, vad tusan det var väl inget speciellt?! Kan väl hända? menar jag. Det tycker de förstås är både fascinerande och knasigt. Haha vad vi skrattade. De skrattade åt mig och jag strattade åt det patetiska i situationen. Jag som inte tyckte att det var något värt att nämna ens..för det var en sådan liten sak, varken nytänkande eller imponerande (i mina ögon).


Så det var ingen bil-fri dag alltså. De miljömässiga riktlinjerna inom företagets produktion, ja, men inte den bilfria dagen. Pr-stunt, -trick, -lögn eller som jag skulle kalla det i Italien; Una bugia.

Jag tyckte ju det var en skitsak, och varför ska man skriva om en skitsak som man ändå inte gör? Italien..bara i Italien gott folk. Enligt mina kollegor så skulle det aaaaldrig gå att genomföra. Nej inte med den attityden i alla fall..?

Så COSA SVEDESE har ett nytt mål:
Införa en riktig bilfri dag.

Vad är mina chanser då?

10 kommentarer:

  1. Ehh, noll skulle jag tro, att döma av vad du skriver? Men, man ska aldrig säga aldrig!

    SvaraRadera
  2. Neeejj, man får inte ge upp så enkelt! Kanske inte får alla att gå, men almeno/åtminstonde några stycken :)

    SvaraRadera
  3. Vad sa jag ? Du har noll chanser, men kanske några att bli arbetslös : )
    Ta det lugnt och med ironi.

    SvaraRadera
  4. Hur håller de sig i trim egentligen? Jag upplever inte italienarna som ett överviktigt folk, möjligen de äldre kanske...

    SvaraRadera
  5. Maten är inte så fett som i Sverige ; ) Och många rätter är vegetariska, oliv olja hjälper och inte så mycket kött.

    Men saker ändrar, fast-food kulturen kommer snart, och många barn börjar att bli fetare och fetare.

    SvaraRadera
  6. Humorn är lite annat här...ibland skrattar jag för att jag ser att andra skrattar, men vet inte riktigt åt vad. En bilfri dag är självklart för oss! Miljötänk, hallå!!

    SvaraRadera
  7. Café con gelato - hur gott lät inte det? Mums :) Kan du inte skicka hit en?

    SvaraRadera
  8. =>Ale, ja chansen är nog större att jag blir arbetslös än lyckas ordna en bilfri dag ;)

    =>Linnea, undrar jag med faktiskt...? Har en oerhörd förmåga att proppa i sig kolhydrater som inte sätter sig runt midjan eller något..

    =>Johanna, haha får mig att tänka på Joey i vänner!

    =>Petra, of course!

    SvaraRadera
  9. Men de har bilfria dagar. Även om det aldrig blir riktigt bilfritt, i städer som tex. padova. Sen efteråt skriver de i tidningen hur mycket mindre avgasutsläpp det var den dagen. Det är ett försök att få folk intreserade av miljötänk.Så du var inte helt fel ute. Och de stänger av vissa gator i städerna. Men det är olika dagar i olika städer. Och många låter faktiskt bilen stå den dagen och det är stor skillnad i uppmätta avgaser.Så är det i alla fall här eller så ljuger il gazzetino...

    SvaraRadera
  10. För det första kan man inte lita på italienare, har jag lärt mig nu ;) För det andra så är det ju grymt om hela städer har bilfria dagar! Undra om jag ska få hela Morbegno att sluta använda bilen en dag... ?

    SvaraRadera