måndag, juli 20, 2009

Helgen kan få...

...summeras i lite bilder.

Ankomst-aperitivo, mycket uppskattad.



Anitas och Enricos "sommarställe". Inget litet hus med röd färg och vita knutar direkt :)


Saffrans-pasta blev det en kväll.


Utflykt upp på berget med otrolig utsikt.


Friterade zucchiniblommor, sallad och salsiccia. Otroligt gott.



Bläckfisk & potatis, samt en specialitè från Piemonte (där vi var); en sorts zuchinigratäng med parmesan och bechamel.



Oh che vista!
Djungel-utflykt!






Pasta med snäckor (inte musslor!)


En del solande blev det också i den 30-gradiga värmen på deras balkong.




Hejdå Isella och Grignasco. Här satte sig strax Markus och Miranda på tåget hem mot Morbegno. De resterande tog flyget hem dagen därpå. Tack så mycket för den här veckan Gina & Bosse, Marina & Krille, det har varit skitkul att ha er här! Famiglia mia! Och tack till Anita och Enrico för helgen, jag kan ha gått upp något kilo till, mah ché cosa posso fare quando il cibo è così buono?? ;)



4 kommentarer:

  1. Det där med friterade zuciniblommor är så gott. Jag friterar en hel del blommor chefens fru har lärt mig hur. Jag skrev lite venedigtips under inlägget där du skrev du skulle dit.Prova sarde al saour om du får möjlighet jag tycker det är gott.Det kallas också sarde ala venezia.Vid markusplatsen alldeles brevid campanilan har de bästa glassen.Priset är ok där. men akta dig för cafeerna där 9 euro för en cafe..

    SvaraRadera
  2. Ganska typisk södra Italien mat då (inte den Piemonte), med alla andra! ; ) Jag förstår inte varför det är så svårt (omöjlighet) att köpa zucchini blommor utanför Italien. Visste du det att till mitten av 80 talet man kudde inte köpa zucchini, auberginer, mozzarella etc i norra Italien ? De är så syd Italien! Jag kommer ihåg när jag var barn det var nästan omöjlighet att hitta dom där)

    SvaraRadera
  3. Ja friterade zucchiniblommor är gott. Konstigt att man inte ska kunna hitta det i Sverige. Grazie för venedig-tipsen la mia Italien-Moster :)

    Nej Ale, hade jag ingen aning om! Undra när de kom till Sverige då? Kan inte ha vart så länge sedan då?

    Men kolla då Ale, maten i norra Italien ÄR god;D

    SvaraRadera
  4. Så klart att maten i norra Italien är god, de är södra Italien rätter! :D

    Jag kommer ihåg maten där på 80 talet i norra Italien...

    SvaraRadera