måndag, juli 13, 2009

Adesso

Kul med kommentarerna i förra inlägget. Fick mig att spinna vidare ytterliggare. Jag har ju som nämnt börjat leva i NUET utan att tänka framåt. Men det är svårare än vad man tror, så i det här inlägget kommer jag tyvärr att bryta det... :)

Så här ser jag framöver; mitt kontrakt går ut sista december, vilket såklart innebär att inkomsten i Italien upphör. Jag bör veta i höst huruvida de vill att jag stannar eller ej, och OM det kommer med ett erbjudande om förlängning kommer jag definitivt att överväga det den stunden. Eller vem vet, jag kanske är less redan i höst..

Jag skulle aldrig fortsätta bara för pengarnas skull, eller om jag säger såhär; jag gör inte det här för pengarna. Visst är pengar nödvändiga för att jag skall kunna leva här, men samtidigt är det inte euro jag suktar efter mest i detta land. Det är såklart utlandserfarenhet, språket och att få göra något nytt. Pengar kan jag tjäna i Sverige, MER pengar kan jag tjäna i Sverige. Alessandro har helt rätt, här är lönerna usla. Jag sitter trots allt på kontor med ansvar och 40 timmars arbetsvecka, men lönen är inte därefter (inte med svenska mått mätt i alla fall..) dock mer än 1000 euro tack och lov.

Men om man bortser från pengar, visst får man mycket av att vara här ändå. Jag fixar italienskan lätt nu och har redan börjat halka runt med konjunktiv (hade jag aldrig trott), lärt känna människor och ett nytt lugnt sätt att leva. Jag vet att det här inte är allt jag söker i livet, jag vet att jag behöver mer, att jag behöver karriär, inspiration och utvecklingsmöjlighet, och det kan jag inte hitta här (dvs på mitt företag) så jag kommer inte att vara kvar här för alltid. Men för stunden så har det ju löst sig granska bra, och jag njuter av att leva livet lite annorlunda för en stund.

Jag vet att jag bara kommer att stanna så länge jag ”får mer än jag ger” dvs, så länge jag inte står och trampar på samma punkt varje dag. Idag är jag långt ifrån färdig, men jag vet att det kommer komma en dag då jag kommer leta efter nya utmaningar, och då lämnar jag Morbegno. Men det är då det, och det här är nu. Det är dumt att drömma vidare framåt utan att uppskatta det nuvarande.


Så vi sätter framtiden ”on hold” och fokuserar på idag.

16 kommentarer:

  1. Som sagt, du är 20. Jag skulle göra samma sak om jag var ung som dig... men jag är 31 :D

    Lycka till!

    Ale

    SvaraRadera
  2. Haha men 31 år är väl också ungt?

    Grazie Ale, e sai, quando scrivo italiano così bene come scrivi svedese sarò felice ;)

    SvaraRadera
  3. till ordnassel det är aldrig försent jag var 45 när jag flyttade hit...och Miranda lev i nuet men drömm om framtiden också. Men det ska vara trevliga funderingar det är grublerier och oro man ska akta sig för..

    SvaraRadera
  4. hahahha jag är absolut ung, och jag flyttade när jag var 26! Om man vill bygga en karriär måste man börja inte så sent!

    Ma sei brava anche tu in italiano allora, ci dobbiamo fare due chiacchiere italo/svedesi :D

    Ale

    SvaraRadera
  5. Mycket bra skrivet, Miranda! :) Håller med dig precis!

    SvaraRadera
  6. Vad betyder Adesso, förresten?

    SvaraRadera
  7. =>Ale, tack, och jag förstår vad du menar angående ålder och arbete. De skulle aldrig anställa en 20-årig italiensk tjej för det jag gör, jag gör ju samma jobb som 30-åringarna på kontoret. I Sverige som sagt, kan man vara chef redan som 30-åring.

    È grazie, beh, fra un può spero che sia anche più facile scrivere, e non si sa, magari comincio scrivere un può sull’ blog in italiano:)

    =>Alexandra, Tack så mycket! Adesso betyder Nu, så adesso har du ett till ord du kan skriva på listan inför kommande italien-resa!

    SvaraRadera
  8. Jag har gjort eget fullkornspiadina-bröd som är supergott! Skickar bilder till dig sen darling!

    SvaraRadera
  9. =>LI, du är grym! Akta så de inte åker upp på bloggen ;)

    SvaraRadera
  10. De gör inge.. :) SKa göra en till lunch om någon timme så skickar snygga bilder efter de. :)

    SvaraRadera
  11. Det kan ju hända att lönerna är lägre i Italien, men man får ju inte glömma bort hur mkt billigare det är att handla t.ex. mat...

    Josse! Skicka recept!

    SvaraRadera
  12. =>Linnea, men babe det beror ju på vad man handlar ;) Man kan ju inte leva på piadina hela livet (även om man vill det iofs plus lite gorgonzola och mascarpone-ost). Kött, el och bensin är dyrare..

    SvaraRadera
  13. Kan vi inte alla bara träffas på ett hak i mellersta Europa och snacka all night long? :=)

    SvaraRadera
  14. Precis Linnea, livet är dyrare i Italien än i Sverige. Italienska stader, när man bor där, är absolut dyrare en Stockholm också! Jag blir imponerad av hur mycket mat jag köper i Sverige när jag jämföra med Italien.

    Johanna : jag är nästan varje tredje vecka i Nederländerna nära Amsterdam, ska vi ha ett möte? Gärna :D

    SvaraRadera
  15. Amsterdam! Jag är game. Ska träffa en tjej i Haag om att köpa en kyrka i Palermo, så det blir finemang. När? :-D

    SvaraRadera
  16. Hej Jenny! Jag skrev på ditt blogg också, men det finns inte ...

    den 29 Juli : )

    SvaraRadera