måndag, juli 20, 2009

Är det uppenbart eller?

Upptäckte att jag hade några oförklariga småutgifter på mitt bankkort. 5-6 stycken 2 euros-dragningar. Varför då? Jag använder ju aldrig kortet på 2 euros betalningar (även om jag skulle vilja men så gör man ju inte här) så vad kan det vara för något?

Jo det var: COMMISSIONI DI PRELIEVO AREA EUR


Fattade inte till en början, men började misstänka vad det var. En kollega fick bekräfta.

DUMMA BANK. Eller är det jag som är blåst?

Det är alltså en avgift de tar ut när jag tar ut pengar i en bankomat som inte tillhör min bank. Men hallåå?! Varför kunde inte bank-kvinnan nämna det då? Eller är det så dumt uppenbart här i Italien?

Det är inte uppenbart för mig.. uppenbarligeeen. Hur ska man egentligen veta det? Hon gick på om hur bra det här kortet är, man kan ta ut pengar ur bankomaten OCH betala med kortet i butiker. Jag säger då det, wow... not.

I alla fall, nu sitter jag här och har blivit snuvad på pengar. Inte mycket, men surt är det ändå. Surt för att om man inte frågor, så får man inget veta.

Men hur ska man fråga om man inget vet?


Jag hade ju aldrig trott att jag skulle behöva pröjsa 2 euro varje gång jag plockade ut stålar ur en annans banks automat. Sådant man tar för givet antar jag.

Så frågan är om man orkar gå dit och skälla på dem? Italienska banker tar precis lika lång tid som svenska banker, om inte längre... Vid tillfälle ska de få känna på lite svensk surhet, om jag orkar lägga min dyrbara tid på sådana skit-saker.. men de kommer förmodligen bara titta på mig och tycka att jag är konstig för att jag inte vet sånt.

Men hur ska jag veta?

Och vet ni vad det värsta är; med mitt svenska VISA betalar jag INGET!
Aldrig en krona för ett uttag..!

11 kommentarer:

  1. Det är vanligt i Italien, det är klart att man förklarar inte det. Samma sak när jag flyttade hit, många saker som vara "normal" för svenskar var inte för mig : )

    Tyvärr italienska banker funkar jätte dåligt! Och du ska betala mycket när du stänger kontot också! I Italien vill de inte att man använda kort så mycket, med kontant. Så du tar kontant bara några gånger och mycket pengar om du vill inte hitta "din" bankomat. Mycket kontant, ingen betalar skatter! Så klart ; )

    p.s. när du använder en svensk VISA betalar du en liten % eftersom Sverige är inte i EURO (tyvärr).

    SvaraRadera
  2. Ja, jag har förstått att allt är annorlunda. Min enkla bekväma världsbild är förstörd! ;)

    Nu ska jag också syssla med kontanter, det är så struligt annars. Så typiskt egentligen, för att det finns inget bättre än kort. Skulle aldrig våga gå runt med massa kontanter för jämnan.

    Nej, jag betalar faktiskt ingenting. Inte ens en avgift, det enda som sker är växlingen mellan svenska kronor och euro, ti lo prometto :)

    SvaraRadera
  3. Min bankkvinna var bra och informerade mig om avgiften sen visade hon mig vilken logga deras automater har och vad det står på dem. Så de kan om de vill.Hon fattade att jag inte kunde veta allt hur det går till i det här landet. Men det är lika överallt. De är superdåliga på att informera. Nu behöver italienska kompisar fixa läkarkort här. De kommer till luckan och kvinnan säger de behöver residensia husnummret. ok sen nästa gång de kom var det ett annat papper. och tredje gången sa de de behövde att jag följde med och skrev under de bor i samma hus som mig..suck varför inte säga allt på en gång som behövs. typiskt italienskt.

    SvaraRadera
  4. Det är absolut typiskt svenskt också att säga ingenting som behövs! Jag lovar. Har ni aldrig försökt att bo i Sverige utan att bli svensk? Absolut samma sak än att bo i Italien som svensk! Ingen vet ingenting, och ingen säger till dig något om du frågar inte. Jag vet inte hur många kontor och papper jag gjorde här : )

    Jag är så expert om svensk byråkrati att jag hjälper svenska att lösa problem : )

    SvaraRadera
  5. =>Lurigopalia, usch vilket strul det verkar vara...och jag som också måste fixa läkarkort, orkar inte :( men tur att de var tydliga med dig i alla fall!

    =>Ale, jag kan tänka mig att du fixar allt hemma i Sverige nu ;) Har du något exempel på något riktigt struligt under din första tid i Sverige?

    SvaraRadera
  6. Miranda, det finns ganska mycket : )

    ID kort var nästan omöjligt att få, försäkringskassan har inte fixat än efter 4 år (!!!), bankerna vill inte ge dig en VISA (jag kudde ha en, men det är en annan berättelse), översättning av min PhD/gymnasiet var en mardröm (de säger ingenting!)...

    Men det är så när man åker till en annat land...

    SvaraRadera
  7. Hahaha jag är alltså inte ensam om problem?! :) Trodde allt var mycket enklare i Sverige, och det är det ju - för mig i alla fall!

    Hoppas det löser sig med id-kortet och allt, verkar otroligt onödigt att all tid ska rinna iväg medan man väntar ju..men du får inte ge upp och åka hem. Bara att bita ihop!

    SvaraRadera
  8. men vet du! om du skaffar bancoposta-kort så kan man ta ut i alla bankomater och betalar man ingenting extra. gratis konto också till skillnad från alla avgifter som vanliga banker har. fantastiskt. posten alltså.

    SvaraRadera
  9. Ja, jag har fått tips om posten tidigare, samt även hört skit om posten.. :( inget verkar speciellt smidigt.

    Ska försöka fortsätta och se hur det här går,
    hur går det själv med flytten? ;)

    SvaraRadera
  10. nej, skit om posten? jag som trodde jag hade hittat lösningen till gåtan, nyckeln till chiffret, lugnet till mitt hjärtas blodtryck.. tyypiskt. jaha vad är det för fel på dom nu då? flytten går bra! hittills har jag flyttat mig schälv och.. tja,bara. men det är ju så varmt ändå, vem behöver kläder... när ska vi ses då? jag cyklade faktiskt runt (typ) como-sjön igår, morbengo ligger väl där nånstans?

    SvaraRadera
  11. Ciao Ida!

    Nää men jag hörde att posten är ungefär lika effektiv som allt annat här :/

    Äh men du kom i alla fall ihåg det viktigaste! Brava, visst Morbegno ligger åt det hållet. Har ju semster nästa vecka så då har jag tänkt mig ta en trip med pojkvännen till Milano, möter gärna upp för en cafè con gelato :) om du har lust att ge mig din mail? eller maila mig på mirandasminut@live.se så kan vi ju höras via facebook el nåt :)

    SvaraRadera