lördag, juli 11, 2009

La città Morbegno

Igår promenerade jag en himla massa här i Morbegno, så jag tänkte ta tillfället i akt och presentera min nya "hemstad". Om man promenerar från min lägenhet i max 15 minuter är man ute hur staden. Stor va... Inte.



Morbegno är en stad i kommunen Sondrio, och en del av Valtellina. Det bor drygt 11.000 människor i Morbegno och staden ligger 262 meter över havet.


Min bostad här över, ligger mitt i Centro Storico (även CS i bilden nedan).




Morbegno har kommit långt med miljöfrågan i Italien, och satsar på att blir ledande stad i Valtellina.





That's it for now. Får läsa på lite. Finns förvånansvärt lite information om staden på nätet tycker jag. Får väl slänga upp en egen hemsida eller något.

8 kommentarer:

  1. Morbegno e ju verkligen en toksöt stad!

    SvaraRadera
  2. Ja, jag håller med er. Det både ser och är jättemysigt. Men samtidgt så finns det liksom även liv och rörelse. Men livet ut skulle jag nog aldrig palla med en sån här liten håla ;)

    SvaraRadera
  3. Jättevackert! Särskilt sista bilen ... :)

    SvaraRadera
  4. Jag har aldrig varit i Valtellina... inte så mycket folk tror jag! Och mycket "lega nord"... inte bra!

    SvaraRadera
  5. =>Alexandra, tackar! :) Man börjar vänja sig så mycket vid den vackra naturen nu att man inte stannar upp och tittar längre. Men nu gjorde jag det med den bilden!

    =>Ordnassel, äh kom igen, ta dig till Valtellina så bjuder jag på folk :)

    SvaraRadera
  6. Jag är säker att det finns bra folk där, men jag som italienare känner ganska bra andra italienare ; )

    SvaraRadera