måndag, juli 20, 2009

Isella


Vi hade en underbar helg i Isella, en liten ort ca 120km ifrån Torino. Vi hoppade in i bilen på lördagsmorgon på väg till Anita och hennes man Enrico. Anita och Gina har varit vänner sedan tonåren.

Under helgen bodde vi i deras underbara semesterhus, ett trevåningshus med otrolig utsikt. Vi åt, åt och åt väldigt god mat, promenerade upp till toppen av berget och såg ett otroligt fint panorama över staden Novara, samt blev bruna och tjocka :)

Bilderna dyker upp under kvällen, sällan man är seg, men gårdagens tågresa på 5h tog fram tröttheten ur mig. Hittade inte kraft nog till att ladda upp bilderna.

En härlig helgtur blev det i alla fall, och det känns härligt att veta att jag har en till att se fram emot nästa helg då det blir Venedigs tur. Jag betar av de italienska regionerna en efter en, den här helgen: Piemonte, veckan i Lombardiet och nästa helg blir det Veneto.

Underbart! :D

Vilken är din favorit bland Italiens alla regioner?

10 kommentarer:

  1. Toscana och Umbria! Och jag kommer inte från där ; )

    SvaraRadera
  2. "Inte därifrån". Liten rättelse bara. :)

    SvaraRadera
  3. Låter underbart, förresten! Om det är någonstans jag vill åka så är det till Venedig!

    SvaraRadera
  4. =>Ale, hörru, var tusan är du ifrån då? Har glömt det, var det Neapel eller?

    =>Alexandra, ja Venedig är underbart. Har redan haft lyckan att besöka staden 3 ggr faktiskt, men jag har inte tröttnat hittils. Dessutom blir det kul för mitt fotofreak till kille att få åka dit för första gången ;D

    SvaraRadera
  5. Jag bor 2 mil från venedig..åker du bil eller tåg? Är du bilburen kan du komma förbi här. Jag är ledig på söndag vill du ha tips?Jag är till venedig ofta så jag känner till staden. Men det beror också på vad man är intreserad av att se och hur lång tid man har.Jag har också varit utanför Torino i en liten ort som heter Vigone. Det är vackert där. Uppe i bergen där föds floden po.

    SvaraRadera
  6. =>Lurigopalia, åhh! Jag åker tyvärr tåg :( men om jag åker med bil någon dag så kommer jag gärna och hälsar på! Vi har Venedig planerad på lördag och Verona på söndag. Tar jättegärna tips om du har! Kanske har tips på någon fin affär med inte alltför dyra souvenirer eller något inte alltför dyrt lunchställe/prisvärd aperitivo? :D

    SvaraRadera
  7. Jag såg sen du hadde pojkvännen med dig..klart man ska vara två på minihoneymoon..Billiga souvenirer kan man hitta på rialtomarknaden innan bron.Där finns allt i glas,masker,några som stöper och täljer ljus,dukar och annat med venedigspets och en massa annat.Mellan rialto och san marco finns en resturang som inte är alltför dyr med venedig mått mätt den heter Nono risorto s.croce 2338..De har en jättemysig innergård man kan sitta och äta i. Sen om man tar till vänster och bara går rakt fram sen kommer man till ett litet torg vid en kyrka där ligger Pedrocchi de har alla specialrätter från veneto och båda ställena har självklart också pizza.Jag har fler ställen men de är svåra att hitta..

    SvaraRadera
  8. Suveränt tack så mycket!!

    Ska printa ut det där och sätta ut på en karta, så jag inte ska missa det nu i helgen :) Grazie mille

    SvaraRadera
  9. venedig! shit va du kommer virra runt i timmar med ditt skit lokalsinne. Finns säkert tusen små lirkiga gångar som alla leder till olika små torg och kyrkor. Jag klagar itne alls utan det är vad som gör staden underbar. du kommer tycka om det!

    SvaraRadera
  10. Men lillebror känner du inte mig?

    Jag har ju redan varit där 3 ggr!!

    Fast å andra sidan, lära virra omkring ändå :)

    SvaraRadera