onsdag, juli 15, 2009

Antica Osteria Rapella

Efter mycket om och men hittade vi till slut en undangömd fin restaurang i Morbegno.

Trevliga servitörer, undrade hur det kom sig att så många svenskar kan italienska? Vi fick sätta oss i trädgården, en supervacker historia med ett vindruvsträd som ringlade sig som ett tak över oss. Vindruvsklasar som hängde ner över oss, riktigt vackert var det!

En glad Markus med sin risotto. Det blev huvudrätter och dricka, kaffe och efterrätt. Mycket god mat, stämning och bemötande. Kalaset gick på 108 euro för 6 pers, splittade 40 per par. Jättebra kväll tycker jag för bara 220 riksdaler för person. Skall återkomma.

Just för att det inte är som de vanliga pizza-haken med blandad mat utan här var det verkligen stiligt och smakfullt.



För att inte tala om jordgubbs-tiramisun, Tiramisù di fragolini. Åhh heaven on earth.

8 kommentarer:

  1. Kan de laga mat även i norra Italien ? Det händer ibland ; )

    SvaraRadera
  2. Alessandro: skrattar sà jag gràter. Sicilienarna har samma instàllning "non sanno niente!" och viceversa...

    "Dra mig upp" definitivt min efterràttsfavvis! àlskar matbilder...

    SvaraRadera
  3. Ja Ale de KAN faktiskt laga mat häruppe med ;)

    Här anser de alla södrisar vara lata och för mycket livsnjutare. Italienare fr norra italien är mer hard-workers och ligger inte på stranden hela dagen.. haha

    Och yes Johanna, dra mig upp är nog det mest optimala som existerar..

    SvaraRadera
  4. Men det är sant att maten i norra Italien är jätte dålig om man jämföras med andra delar av Italien : )

    Norra Italien är ganska trist... de vill vara tyskarna, med de är absolut italienare ;P

    SvaraRadera
  5. Haha italienare och sin hat-kärlek till varandra. Inte undra på att det är kaos överallt..

    SvaraRadera
  6. Kommentarerna här är ju underbara! Men åh, vad du gjorde mig avundsjuk nu! :)

    SvaraRadera
  7. Men Miranda, du vet att Italien finns inte som land. De finns bara små kommuner, och alla är emot varandra. Jag skojar här med mat etc... men du vet hur racistiska de är i norra Italien. Inte bara emot syditalienare, men speciell emot folk från arabiska länderna. Mycket mer än i Sverige!

    SvaraRadera
  8. Jo jag vet att det ska finnas mycket rasism i Italien men jag har bara träffat människor med öppet sinne. jag är den första att ta avstånd om jag ser/hör något. Jag hatar all sorts fördomsfullhet och rasism.

    Hittils har jag inte stött på mycket rasism, men däremot mycket "skit-snack" mellan alla olika italienare. Sedan om det är med kärlek eller hat är ju svårt att avgöra.

    SvaraRadera