måndag, juli 06, 2009

Semester och framåt!

Då är semestern fixad, eller man skulle kunna säga att datumen är bestämda i alla fall. För mycket till semsester blir det inte direkt. Mitt företags produktion stänger ner helt i augusti månad. Alla är på semester i augusti...utom jag såklart J haha såklart. I Sverige är augusti den viktigaste månaden tillsammans med september när det gäller det jag sysslar med, så jag ska åka dit på affärsresa. Vi hade affärsmöte i fredags och då pratade jag liite snabbt med chefen om semester, och undrade hur det var meningen att jag skulle ta semsterveckor.

(Och kom ihåg här, alla tar tre veckor i augusti, jag bara ANTOG att även jag skulle kunna ta åtminstonde 2 veckor någonstans..)

Hennes svar; jaha? Oj nej jag hade inte tänkt att du skulle ta någon semester...?

Jag: Jaahaa...eehm, men..

Hon: Som det ser ut nu är det ju så mycket som ska ordnas inför augusti och september, du får gärna ta en vecka i oktober. Du är ju ny, och så, du har ju ingen betald semester än.

Jag: Jag vet att jag inte har någon betald semester. Men jag trodde jag skulle kunna ta obetald....alltså jag förstår inte, du menar att jag inte kan ta någon vecka nu innan augusti, eller åtminstonde första veckan i augusti?

Hon: Jag vet inte hur det ska vara möjligt.

Jag: Jag måste väl åtminstonde kunna ta en vecka, om inte två? (Här var jag så chockad att jag istället för att ge mig blev barsk..tur det, annars hade jag väl inte fått någon semester alls..)

Hon: Okej, jag ska prata med X (chef nr 2) och så hör jag av mig till dig.

Gick därifrån med en känsla som skulle kunna beskrivas såhär: Om-jag-inte-får-semester-så-slutar-jag! Jag vet inte om jag överdriver, eller om jag är bortskämd, eller om jag helt enkelt förväntar mig för mycket..? Vad tycker ni, kan man bara anta att man får ta ledig under sommaren, även om man är ny? Jag vet ju att jag har världens chans här...men samtidigt så känns det oumbärligt att inte få åtminstonde en veckas ledighet under sommaren. Tusan jag pluggade ju fram till veckan innan jag började här. Jag har ju absolut inte haft någon paus sedan förra juni (3 veckor regn för övrigt) så jag känner ett desperat behov av lite ledighet. ELLER så kanske ni tycker att jag borde hålla tyst och jobba på? Ge mig lite kritik..Vad skulle ni ha gjort i mitt läge?

I alla fall;

Hon hörde av sig, jag kunde ta en vecka, antingen sista i juli eller första i augusti. Lyckades idag få de att ge mig sista veckan i juli, då Markus är här, och så ska jag jobba första veckan i augusti på kontoret. Det blir bara jag och en annan person här på det tomma företaget i början av augusti, känns bra, tack och lov så tycker jag mycket om Christina, ekonomiansvarig.

Måste säga nu i efterhand att jag är nöjd med det jag fick, trots att det fortfarande känns lite. Men jag har förlikat mig med tanken. Efter hennes ”Jag tänkte inte att du skulle ta semester” så har jag förstått att allt annat än 0 är bra resultat. Hade jag inte stått på mig hade jag förmodligen inte kunnat ta någon ledighet alls.

Stockholm



Sedan ser programmet ut som följer; 7e augusti åker jag från Milano till Stockholm. Hyr en bil och träffar kunder i Stockholm, Örebro, Västerås, Norrköping, Motala, Jönköping, Ystad, Karlshamn, Malmö, Helsingborg, Hässleholm, Landskrona, Halmstad, Varberg, Borås, Göteborg och säkert ännu fler platser. Det blir ju typ sightseeing i Sverige. Det är psykiskt tufft att träffa kunder, men på samma gång kul och utvecklande såklart. Denna sortens arbete pågår fram till 27e augusti då flyget går från Göteborg till Milano igen.


Göteborg


Sedan har vi 27e augusti till 1a september hemma i pyttelilla Morbegno, och så dagen därpå 2:a September börjar jag resa igen. Denna gång till Friedrichshafen, Tyskland och världens största cykelmässa, EUROBIKE. Det blir superhäftigt! Vi pratar om 40.000 människor från 75 olika länder. Det ser jag verkligen fram emot! Snacka om att jag kommer att få användning av hela mitt vokabulär i svenska, engelska, italienska, spanska och de pyttelilla franska jag kan. Denna mässa pågår fram till 5e september, då resan går tillbaka ”hem” igen till Morbegno.


Friedrichshafen



Vad händer efter Eurobike då...? Jo ajuste, då ska 2-3 veckors arbete i Sverige betas av. SEN när jag kommer hem efter det så kommer jag återse Valtellina och Lombardiet igen. Shitt, jag kommer ju bli en riktig jet-settare. Flyttar till Italien för att jobba i Sverige, vad är oddsen?


Morbegno


För er som får för er att jag inte värdesätter det jag får genom jobbet, ni har fel. Jag tycker att det är otroligt att jag får göra alla dessa resor, och jag uppskattar der oerhört. Sedan kommer det alltid en punkt där, även om du får mycket, så offrar du dig för mycket. Skulle jag turbo-jobba såhär fram till oktober månad skulle jag inte orka med. TACK OCH LOV, har jag åtminstonde en veckas ledighet som jag faktiskt kämpat till mig.. och då menar jag KÄMPAT...

Vad ville jag med det här inlägget nu igen..?

Jo, redovisa lite hur framtidsplanerna ser ut. Sedan vet man ju aldrig. Jag kanske tröttnar, får sparken, slutar osv. Är det inte det som är så härligt med livet, att man aldrig vet? Lev i nuet!

5 kommentarer:

  1. Vi pratade oxå semester idag...jag har definitivt ingen semester. Dock har företaget 30 dagar/år vilket känns lyxigt. Imorgon går min provanställning ut, vet inte ens om jag har kvar mitt jobb. Dock har jag gjort ett skitbra jobb, men ingen har sagt ngt så jag vet inte vad de tycker. I Italien vet man aldrig och här är de inte vana vid att anställda frågar om såna grejer som semester. Ska skriva ett inlägg om detta ikväll...måste läsa igenom favvis-bloggarna först! :=))

    SvaraRadera
  2. Wow, nu ska jag absolut inte klaga. Fast å andra sidan hade jag kollegor som höll med mig ang semestern. Du har helt rätt iaf, här verkar man inte direkt prata om sånt.. Mitt företag har också 6 veckor, men om man inte tar ut de, vad är det för nytta då ;)

    SvaraRadera
  3. OMG syrran vilket spännande liv! DU är grynm!


    Vilka dagar kommer du till örebro?

    SvaraRadera
  4. => Syster
    Jo jag ska bara hinna andas också :)

    ang Örebro så vet jag inte än, I'll let you know!

    SvaraRadera
  5. om du har en träff i uppsala, vad sägs om en fika? :)

    SvaraRadera