tisdag, juli 21, 2009

Språkkunskap..

är ju extremt uppskattat. Jag har alltid älskat språk, och älskat att prata. Jag tycker att perfekta språkkunskaper är positivt, men att talet är viktigast. Jag talar hellre 5 språk bra än skriver och läser perfekt 3 stycken.

Kommunikationen är nyckeln eller hur?

Jag tycker inte att man behöver kunna ett talspråk perfekt heller, huvudsaken är att man kan göra sig förstådd. Sedan är det ju inget negativt att kunna behärska en hel mängd språk perfekt på alla sätt och vis.


Så hur mycket språk-kunskap besitter mina läsare?

Mitt modersmål är ju svenska så det är ju klockrent, jag har skol-engelska i bagaget också, men jag önskar jag kunde bosätta mig någonstans för en stund och bli sjukt grym på engelska, fast det räknas ju ändå som flytande både i tal och skrift.

Spanskastudier från 6:an till 3:an på gymnasiet har resulterat i 7 år spanska-stress...ops, och var har dessa kunskaper tagit vägen? Jo, ju bättre jag blir på italienska, desto sämre blir jag på spanska. Jag ska inte låta det försvinna, men mitt stora problem är att jag föredrar italienskan framför spanskan. Senast jag läste/pratade spanska var 2 år sedan. Typiskt.

Italienskan som sagt, kan benämnas som flytande nu. Lyckas ju t.o.m konversera med konjunktiv utan stora problem. Jag förbättrar min talförmåga, skrivkapacitet och läsförståelse varje dag. Weeiiihoo bra va?


Vad mer, jo 2 års franska studier har blåst ut ur huvudet tyvärr. Positivt är dock att jag hör franska hela dagarna på kontoret så det kanske fastnar något ändå...typ merde ;D

Sedan får vi inte glömma 2 års svett pga latin-studier. De mest härliga lektionerna på gymnasiet helt klart, vi fick det döda språket att leva igen! Mihi nomen Miranda est ;)


So let me know a little about yourselfs?

Quanti lingue parli?

Nu ska vi se hur språkkapaciteten ser ut hos mina läsare? ;)

18 kommentarer:

  1. Är det en tävling ? : ) Kidding!

    Så mina :

    Engelska : flytande
    Svenska : flytande
    Italienska : modersmål
    Spanska : förstår allt, kan prata utan problem
    Franska : litet
    Norska : förstår, kan läsa
    Danska : kan läsa
    Latin : jag var jätte duktig, men kommer ihåg inte mycket

    SvaraRadera
  2. Äh jag kan väl också förstå norska ;)

    Bra samling med språk där! Tävling, och tävling.. magari, maybe, kanske..

    SvaraRadera
  3. Språk är kul! Och det är ju inte bara ett språk man lär sig, utan en hel kultur ... Känner igen det där med spanskan - italienska är ju helt klart besläktad så det är klart att de kan ta ut varandra.

    Jo, just det ja :) - själv jag talar svenska (wow), engelska så klart, tyska kan jag göra mig bra förstådd på och så har jag läst två spanskakurser på gymnasiet. Jag skulle jättegärna lära mig italienska, portugisiska och grekiska också ... heh. :)

    Något som jag tycker är kul är att ju fler av de europeiska språken (som är besläktade med varandra) man lär sig desto mer förstår man av andra. Spanskan har t.ex. hjälpt mig att förstå både franska och italienska bättre! Och det är väldigt givande! :)

    SvaraRadera
  4. jadu. inte så mycket att komma med men:
    Svenska: modersmål. tycker jag håller rätt bra standard på den.
    Engelska: plöjer nån bok då och då. plus massor med kurslitteratur. hyfsat :)
    Tyska: kunde prata och hålla ett vettigt samtal för tre år sedan. kan tjuvlyssna och förstå lite av sammanhang i de tyska utbytesstudenternas prat och får ibland lust att säga ett litet "jag förstår vad ni säger, sluta prata strunt om oss svenskar" men håller oftast munnen. Sådär hemligt och så :)
    mitt nyaste tillskott kommer till hösten och blir Norska A, tänkte köra det som extra merit ifall jag söker jobb i norge :)

    SvaraRadera
  5. Du har så rätt Alexandra ;) och lägg på latin på det så får man ursprunget!

    Om du vill lära dig så ta språnget ut i Europa, man lär sig så mycket bättre på plats (fast man många tillfällen får stå och se ut som en fågelkolk för att man inte fattar) men det är det värt.. ;D

    SvaraRadera
  6. =>Elin, helt klart logiskt. Och vadå, inget att komma med? Här i Italien ska man vara glad om de kan NÅGOT annat än italienska :)

    Lycka till med norskan! Nästa gång du hör folk prata skit får du lova mig att säga till dem! Gaahh.. finns inget bättre än att anfalla sådär ;)

    SvaraRadera
  7. Miranda: Du anar inte hur sugen jag är på det!! Jag försöker bara klura ut HUR det skulle gå till rent praktiskt. Men vill det gör jag! (det där lät konstigt, haha :)

    SvaraRadera
  8. Engelska: I'll school any of you!
    Svenska: vatroruuuu? beztaste!
    italienska: Io capisco tutto, leggio abbastanza bene pero non posso parlare troppo bene :(

    SvaraRadera
  9. =>Lilleeebrur, har du hittat hit igen ;) Jag trodde att du var för upptagen med att jaga brudar (eller de kanske jagar dig?).

    Dai, vieni qua e parliamo solo l'italiano :)pero scrivi già meglio di me...

    SvaraRadera
  10. Ålrajt:
    Svenska - Proffs
    Engelska - Proffs
    Franska - Turist
    Italienska - Amatör

    Erkänner mig knappast färdigskolad i något av ovanstående språk men kan ståta med fina diplom i de två första, haha.

    SvaraRadera
  11. Svenska (ett tiotal dialekter)
    engelska (amrikanska,irländska o vanlig engelska)
    danska (riksdanska och bondjydska)
    norska (riksnorska och sörlandsmål)
    tyska
    spanska (tenerifevarianten)
    italienska (veneto-dialekt också)
    och lite finska samt ett väldigt fult ord på polska...

    SvaraRadera
  12. Duktiga alla är då :)

    Jenny, bra att ha ett proffs ibland oss! Och vi ska nog ändra på den där amatören ;)

    Italien-moster, oj vad du kan :) Hur mycket har du flyttat runt i världen? och nej, jag ska inte fråga vad dey är för fult ord...om du inte vill dela med dig förstås? ;)

    SvaraRadera
  13. Svenska: modersmàl
    Finska: modersmàl
    Engelska: flytande
    Italienska: de sàger att om tvà mànader flytande
    Sicilienska: har bòrjat fòrstà
    Franska: basic, men pluggar just nu
    Spanska: fattar, tack vare italienskan
    Norska och Danska rullar pà
    Ryska: blir mitt nàsta spràk..start 2010...Gaaa!

    Kram, JS

    SvaraRadera
  14. Glòmde sàga tornedalsfinska, som àr en konst i sig! :=)))) Ta ett svenskt ord, làgg till ett "i" i slutet och finsk accent! Typ: lastbil= lastibiiili....:=)

    SvaraRadera
  15. Bra jobbat Johannaiiii :) Älskar att du lägger till Sicilienska som ett språk. Vill jag också kunna juu :(

    Ang finskan, så sant ju! Var på innebandyturnering i Finland för m¨ånga år sedan, och min tränare fick inte kontakt med domaren förrän han skrek "Domariiii Domarlinen" Hahaha vi höll på att skratta ihjäl oss...

    SvaraRadera
  16. mm intressant jag älskar språk med)
    Växte upp med holländska ,franska och en del arabiska, Lärde mig sen engelska och tyska (har dock glömt det mesta av tyskan)
    Och ännu senare lärde jag mig italienska och svenska,.
    Spanska blir nästa projekt)baci cleo

    SvaraRadera
  17. Oj, Cleo du är ju grym! Berätta, hur har du gått tillväga för att lära dig, bara pluggat eller rest,bott? Jag trodde du var svensk :/ men du har väl bott i Sverige va?

    Grymt i alla fall :D

    SvaraRadera
  18. Jamensan jag bor i Sverige sen 2001
    men jag är född i amsterdam av en holländsk mamma och en algerisk pappa (där pratar man ju både franska och arabiska) Och italienska lärde jag mig för att jag har en STOOOOOOOOR passion för landet,och att jag hade en italiensk ''älskare'' hjälpte ju till haha,men jag älskar landet och tog bara språk kurser,och nu följer jag många italienska bloggar (främst mat ) och läser böcker och chatter för att hålla detta vid liv,men jag tycker du är grym ! du bor ju där;)
    Och jag träffade en kille i sverige över internet..där kommer den svenska delen ifrån) baci Cleo.

    SvaraRadera