måndag, juli 06, 2009

Morbegno @ my place

Efter jobbet promenixade jag hemåt i sakta mak UTAN STRESS för att missa tåget. Såå underbart!

Celia körde förbi och vi bestämde oss för att gå och handla tillsammans. Hon ville gärna hjälpa mig men när vi skulle gå från butiken med påsarna blev det lite tungt för henne, och jag gick visst alldeles för snabbt haha. Slutade med att jag tog alla påsar så att jag "hamnade" i samma fart som hon hade, stackaren med bara 152cm över marken. Haha men jag uppskattade "hjälpen" otroligt :) Nej men det var seriöst jättetrevligt och vi snackade oerhört mycket, känns riktigt bra att kunna komma lite närmre alla här på jobbet.


Hon lovade att ta en titt på bombolan också för övrigt. Herregud vi höll på och joxade tills hela lägenheten luktade gas och vi var för rädda för att fortsätta. Vädra ut och ringa Stefano om hjälp. Tack och lov fixade han det! Typiskt att en kille ska komma och "fixa" det som vi kvinnor inte klarade av, sådant stör mig. Vi säger såhär istället, han fanns till hands. Inga könsroller här inte.



Så nu kunde jag göra varm mat idag! Blev dock enkla bruschette, hade inte så mycket ork trots allt. Supergoda blev de i alla fall. Jag är grym på sådana.



Utsikt från mitt fönster. Utanför har vi min hjälp, Celia och Stefano. Tänk vad pinsamt det hade blivit om de hade råkat vända sig om och sett att jag tog foto. Jag var mycket snabb..



Även Celia blev mycket förtjust i min nya lägenhet, och jag tycker mer och mer om den! Speciellt nu när gasen fungerar också.

8 kommentarer:

  1. Vi är bortskämda i Sverige med ledighet. Jag känner igen ditt dilemma med semester.Men det är så det fungerar normalt. Och det där med obetald semester kan bli ett bakslag. För att intjäna två semesterdagar måste du jobba en full månad. Och är du ledig utan lön tjänar du inte in kommande semester.Så nästa år har du någon dag mindre semester med lön eftersom du inte jobbat full månad. Den niten gick jag på här.Och är du sjuk och inte har läkarintyg från första dagen tar de av din semester utan att informera, jag fick veta det efteråt.Jag hadde fixat intyg om jag vetat det.Jag jobbar sexdagar i veckan med bara ledigt på söndagar man vänjer sig vid det med.Det är mycket vi tror är självklart som inte är lika här. Och man får själv ta reda på det för de informerar inte.Men ge inte upp,för det är ett härligt land och man får försöka anpassa sig.

    SvaraRadera
  2. Och det där med gasen..Jag bodde två år på Tenerife när jag för första gången stötte på det där med gas.Jag var livrädd för det skulle smälla och hadde alltid ballkongdörren på glänt ifall det skulle läcka.Fördelen här med gas är ju att det är ofta strömavbrott för åska och då kan man ju laga mat endå.Jag har inte riktigt koll på var du bor. Men mitt närmaste ikea här är padova och det är det största ikea jag sett. Det skulle rymmas fyra sådanna som det i kungens kurva i Stockholm i detta.Ikea är riktigt populärt och ses som lite inne här..

    SvaraRadera
  3. => Lurigopalia
    Hej, tack för dina inlägg. Jag har verkligen förstått att det är annorlunda. Har frågat kollegorna lite smått hur man ”vanligtvis” ska göra, och visst, får svar att man sällan diskuterar sådana saker som semester, löner och sjukledighet m.m. Du har sant angående nästa års semester, men i mitt fall är det inte aktuellt att tänka så långt framåt än, för då börjar jag ta saker för givet istället. Vet ju absolut inte om jag ens är kvar här om ett år. Jo, jag instämmer, det är ett härligt land, men visst krävs det en del uppoffring/anpassning som vi inte är vana vid! 

    Ang gasen, haha även jag är superrädd för läckage. Får absolut inte glömma att stänga av den varje kväll... Har för övrigt lyckas dra ihop ett IKEA-gäng på 4 pers (mig inräknat) så nu blir det IKEA nästa! Jag tror att det ska finnas ett IKEA nära Bergamo, är det ditt IKEA? Italiensk geografi är inte min starka sida..

    SvaraRadera
  4. => Chriss, baby! Läs din bloggkommentar :)

    SvaraRadera
  5. Din nya lägenhet är fan helt fantastisk! Jag önskar den va min :D

    SvaraRadera
  6. Bergamo ikea är ungefär två timmars bilfärd till. Jag bor alldeles brevid Venedig så padovas ikea är närmast fyra och en halv mil.En sak jag lärt mig här är att leva i nuet och för stunden. Det är avstressande. De planerar inte särskilt mycket och i jobbet kan det göra en frustrerad då man är van vid planering.Ha det så bra i din nya lägenhet..Och fortsätt stäng gasen, det gör jag med..

    SvaraRadera
  7. =>Syster, du är välkommen :)

    =>LP, instämmer. Har redan känt av den mindre stressade miljön som i början fick mig att stressa mer..men nu har jag istället blivit lite FÖR avstressad för mitt eget bästa ;)

    SvaraRadera