tisdag, juli 14, 2009

Piadina

Ni som känner mig eller har läst min blogg ett tag vet att jag är en piadina-fanatiker! Jag förstår inte hur denna gudomlighet inte går att köpa på Coop i Sverige, skulle ju bli jättesuccé! Första gången jag mötte denna kärlek var i Perugia 07 och sedan dess har jag längtat efter dem.. och när jag nu flyttade hit levde jag på de i över en månad.. innan jag tog mig i kragen. ;) Nu blir det inte varje dag, men ofta.

Okey jag har faktiskt sett Piadina på Montis i gallerian i Stockholm men 79 kr? Hallå? Här pröjsar jag mellan 2-4 euro för samma sak.

Så vad ska alla ni svenskar där hemma göra för att inte gå miste om denna läckra rätt?

Jo ni ska laga era egna piadinor, precis som min piadina-frälsta tvillingsyster gjorde igår. (Hennes bilder).


Recept från matklubben.se.

Italiensk piadina

För 6 personer.

Ett läckert litet bröd från Italien som är väldigt lätt att göra.
Bröden gräddas i stekpanna och behöver inte jäsa, då bakpulver används.

Ingredienser

3½ dl vetemjöl special
½ tsk bakpulver
1 tsk salt
100 g smör eller margarin, ev flytande margarin
1 dl rumstempererat vatten


Gör så här:

Blanda de torra ingredienserna i en bunke eller matberedare med plastkniv.

Smält matfettet eller använd flytande margarin. Blanda matfettet med vattnet och häll ner detta i mjölblandningen. Arbeta samman till en deg.

Rulla ut degen till en längd och dela den i 6 delar. Kavla ut varje bit till en tunn, rund kaka, ca 20 cm i diameter.

Grädda bröden i en medelvarm och torr stekpanna, använd gärna en gjutjärnspanna, som ger en jämn värme. Hetta upp den torr, utan fettillsats. Ett bakpulverbröd jäser och gräddas snabbt och behöver bara gräddas en kort stund, ca ½ minut på var sida. Lägg bröden ovanpå varandra så håller de sig varma och porösa. De är godast att servera genast.

Servera bröden tillsammans med parmaskinka, salami, mozzarella och ruccolasallad.



Suveränt va? Varsågod allihopa. Låt mig veta om ni testar, är superintresserad av resultatet :)

4 kommentarer:

  1. Du borde skrivit att jag anväönde vetemjööl special fullkorn!

    Men tack för credden sisstah!

    SvaraRadera
  2. Oj förlåt syster, HÖRRUP ALLIHOPA hon använde Special fullkorn :D

    SvaraRadera