onsdag, juli 08, 2009

Valtellina


Jag har insett att 1) jag har noll kunskap om det område jag bor i och 2) att folk åker hit från hela världen och 3) att jag borde uppskatta mitt område mer. Så, nu har jag gett mig F*n på att lära känna Valtellina. Jag ska upptäcka mat, natur och kultur, vänta bara!

När fick jag denna uppenbarelse då? Jo när jag läste Johannas blogg och alla hennes texter om Sicilien... själv har jag i stort sett bara nämnt att jag bor i staden Morbegno, och har noll kunskap om vad man kan se här. Skärpning, jag måste ju upptäcka saker när jag bor här! Dags att bli turisten Miranda!


En snabbsökning på internet gav mig det svar jag behövde få, att Valtellina är bland det vackraste man kan se. Så jag har mycket jobb framför mig, och jag lovar att dela med mig av mina upptäckter. Vad jag tänkte rikta in mig på..? Maten såklart. Sedan får vi se om jag har tid för det andra ;)



Såhär skriver den officiella sidan om Valtellina.



"Alpernas hjärta" brukar Valtellina kallas. Denna dal som sträcker ut sig i alpernas mitt är ett av de mest utbredda och fascinerande turistområdena i hela Europa. Valtellina utgör gränsområdet mellan Italien och Schweiz, Lombardiet och Grigioni-kantonen och sträcker sig nästan 200 km från den höga Comosjön, som ligger på 4000 meters höjd, till bergskedjan Bernina, och erbjuder sina gäster landskap som är mycket skiftande och otroligt fascinerande. Den breda och soliga dalen som pryds av äppelodlingar kännetecknas av sluttningar med vinodlingar i terrasser med över 2500 km stenmurar. Detta är ett imponerande verk av människorna i Valtellina, och idag finns stenmurarna med på Unescos världsarvslista.

(Btw, bilder från Valtellinas officiella hemsdia)

Så nu ser ni vilket paradis jag har råkat hamna i, utan att egentligen försökt...

Valtellina, here I come!

4 kommentarer:

  1. Ser underbart ut! Comosjön ska ju vara fantastiskt fin!

    SvaraRadera
  2. Vad bra att du ska skriva om mat, det skiljer sig mycket mellan regionerna. Ser framemot alla nya turist-inlägg.

    SvaraRadera
  3. Jag ska FÖRSÖKA att skriva mer turistinlägg. Är oftast inte så uppmärksam på namn och sånt, så jag får väl börja föra anteckningar ;)

    SvaraRadera