torsdag, juli 09, 2009

Mercoledì sera

=>Onsdag kväll

Igår när vi satt på aperitivon så skämtade vi och så sa jag ”Meh akta dig, ti butto un cartone”. Detta utlöste skrattsalvor som heter duga. Jag fattade inte vad jag hade gjort fel, jag ville ju bara använda mitt ny-inlärda uttryck?! Efter en stund, när de lugnat ner sig så förklarade de att de fattade vad jag menade men att det var ”Ti TIRO un cartone” (Jag ska slå dig) och att ”Ti BUTTO un cartone” i själva verket var just det – jag ska kasta en kartong på dig! Haha! Nu gör jag aldrig det felet igen. Men de skrattade inte elakt, och de peppade mig att fortsätta pröva och försöka. I ärlighetens namn; jag kan unna de att skratta när jag säger något roligt, jag bryr mig inte alls. :) Det är bättre att prata och fela än att aldrig prata, eller hur?




Aperitivon på STOPOVER var trevlig, precis som senast. Massor gott att äta också, precis som senast. Inte så mycket folk heller så jag kunde äta hur mycket som helst. Jag förstår nu hur de går runt pengamässigt, mina kollegor åt ju nada, men drack desto mer. Antagligen gör de flesta italienare så, eftersom de är så vana. Jag å andra sidan, jag åt :D Tonno vitello, panini, pizzetti, pane, grissini, formaggi, lasagna, pasta, riso insalato m.m. Sedan blir det ju ännu godare för att det är gratis. Det måste ni ju hålla med om!


(På bilden är det ingen random främling utan min kollega Celia..!)

Var trött under filmen igår. 2,5h robotfilm, kanske inte det bästa valet. Men vad gör man i den här lilla staden, när filmer visas varje kväll en vecka och nästa vecka är det en ny film. Här tar man vad man får liksom. Man måste vara rejält uppmärksam så man inte missar någon film man vill se. Men Transformers då, jo det var mycket aktion, men tusan också, jag hängde inte riktigt med i alla svängar. Jag hade nog överskattat min förmåga sedan förra filmen (som jag tyckte att jag förstod perfekt) men det kanske inte var så konstigt när jag både hade läst boken OCH sett filmen en gång redan. Bra jobbat Miranda. Dessutom har jag insett att det är enklare att förstå människor som talar även om jag inte förstår alla ord, för att människor uttrycker så mycket med kroppen och ansiktet, än en ... ja en animerad robot. Så nästa gång blir det inget animerat!


Men SÅÅÅ dålig var jag ju inte i alla fall, och jag ska inte ge upp. Det är ju trots allt bra för italienskan att kämpa sig igenom dubbade filmer, hur otroligt irriterande det än må vara...!


2 kommentarer:

  1. Äsch, du kommer lätt klara att se tranformers 3 :D

    Vad trevligkväll det verkade vara :)

    SvaraRadera
  2. Haha jo absolut :) Men du och jag måste se La vita e bella! Den ska vi se nästa gång du kmr hit!

    SvaraRadera