onsdag, november 04, 2009

Spontanmiddag!

Älskar ni inte bara underbara spontana ting?!

Tidigare idag bestämde vi oss för att vi skulle köra efter-jobbet-aperitivo, men någon skulle till Sondrio hos mekanikern, en annan var tvungen att sticka hem och fixa något osv, så det blev svårordnat. Men eftersom alla ändå skulle åt Sondrio-håller så körde Silvia till med "Äh då fixar jag middag!"

Så efter jobbet drog jag, Celia och Silvia hem till Silvia och ordnade middag, eller rättare sagt - Silvia lagade middag (vi andra tittade på.. och försökte att inte vara i vägen) Hon är grym!


Hon gjorde äkta valtellinesisk polenta på en "stufa", vedugn. Underbart skådespel! Ser ni hur hålet går ner i stufan med kastrullen, Wow! Polentan var supergod!


Förutom polenta blev det till förtugg; ost, gorogonzola, salami, grissini, och till polentan; salsiscia (?), mortadella, annan korv, kött, m.m. Kändes som en otroligt preparerad måltid, och inte en "äh jag lagar middag" - spontanitet! Men Silvia är ju grym på det där ;)




Så vi blev ett par stycken; förutom vi tjejer som var först så kom även Stefano, Cesare och Sara till middagen. Haha vi hade sagt att de inte behövde ta mig sig något. Vad gör de? Jo Stefano dyker först upp med tårta nummer 1, och därefter dyker Cesare och Sara upp med tårta nummer 2 + en flaska vin. HALLÅ?! Haha kändes som en riktig festmåltid till slut, och absolut ingen "spur of the moment"-grej. Underbart!




... och nu är jag så mätt så jag knappt kan gå. Middag från arbetsdagens slut till klockan 23, aiuto ;)

Har haft en underbart trevlig middag med massa tjatter, trams och skratt. Härliga människor hela bunten, varav Sara och Cesare har jag inte träffat speciellt mycket utanför jobbet, så det var superroligt att de också kom!

Eftersom jag inte "har en mamma som lagar mat åt mig" så skulle de propsa på att ge mig HELA tårtbitarna som blev över. Lyckades undvika det, men fick trots det med mig både tårtbitar och kartong!


10 kommentarer:

  1. Vad himla kul. Önskar att jag oxå kunde ha den relationen med mina kollegor, men men det är inte möjligt... Ibland är det ensamt på toppen ;)

    SvaraRadera
  2. Härligt :) Är tårtan gjord i maräng? Kan inte riktigt komma på vad det ser ut som, eller är det hårdvispad grädde? :S

    SvaraRadera
  3. =>Helly, jag kan förstå det.. mycket skratt baseras ju på skämt angående chefen ;)

    ..å andra sidan har jag ju inte den där relationen med alla mina kollegor, den turen har jag inte. Härligt att man har det med vissa dock!

    =>Elin, lilla konditor :) det är hårdvispad grädde och på den helvita är det bitar av maräng uppepå. Mums!

    SvaraRadera
  4. Fan vad gott!! Vad glad jag blir när jag läser såna här inlägg! Så grymt med underbara sociala människor! :)

    SvaraRadera
  5. Det såg alltför gott ut! Hur ska man nu klara sig utan sött hela dagen? ;)

    SvaraRadera
  6. Vilken rolig grej. Sådant skulle man alldeles ha mycket oftare i sin vardag!

    SvaraRadera
  7. Vad gott, vad gott...

    SvaraRadera
  8. Italienare kan vara snälla människor om de vill ;D

    SvaraRadera
  9. Åh det verkar ha varit en helt underbar middag! Så mycket god mat du har möjlighet att äta där nere, avis!

    Men jag förstod inte riktigt det där med polentan och ugnen... sitter kastrullen ihop med ugnen? :)

    SvaraRadera
  10. Kul med så mycket positivt! Kom igen folk så kör vi på fler spontana middagar, speciellt mitt under arbetsveckan :)

    Fitnesscoachen, ingen aning, tar mig alltför ofta chokladbitar ;(

    Annika, det är en vedugn med ett hål i där grytan sätts ner, så det blir härligt varmt. Sedan kan du också täcka hålet och använda den som en vanlig platta! Fiffigt :)

    SvaraRadera