torsdag, november 05, 2009

Fartlek

Det är vad det blev ikväll. Hade möte med chefen innan arbetet och hade en massa "för i helvete"-frustration i kroppen när jag begav mig hem. Vi kan säga såhär; jag (ung och ny) lägger fram ett förslag som röstas ner (för en månad sedan). Nu kommer chefen (boss & ägare) och vill genomföra idén. Nu är det för sent, eller vi kommer inte nå samma resultat som vi hade nått för en månad sedan i alla fall. Inte på långa vägar! Men hör och häpna, jag skulle ha legat på mer och tryckt på idén! För i helvete?!

Jo visst tjena, här där man inte ens ska titta sin chef i ögonen, här ska jag bara "Heey, ascolta mi! Dobbiamo fare quest'offerta, e non puoi dire un cazzo!" Heey lyssna på mig, vi ska köra på det här erbjudandet, och du får inte säga ett skit!

Gaaahh.. vi kan säga såhär; viss frustration bubblade upp inombords.

Vad gör man av frustrationen? FARTLEK!



Fartlek är för nybörjaren en sorts lek med fart (daaah) - du anpassar tempot framförallt utifrån vad din väg ger dig, men även humöret och musiken. Du kör helt enkelt stenhårt när det ges möjlighet och du känner för det, och sedan saktar du ner när benen inte vill, eller huvudet inte vill osv.

Så jag powerwalkade hem i mitt frustrerade tillstånd och slängde mig ut direkt i 4.30-tempo, nära ner mot 4min/km också tror jag. Körde på en rejäl spurt förbi centrum och vidare i 10min innan kroppen sa "Hörru, knäppis, vi är sega, vi har avverkat nästan en mara den senaste veckan".




Ja ni.. bilder gör ju inläggen lite roligare.
Här ifrån S:t Eriksloppet (halvmara) 06. Resultat 1.38.36

Ops, så jag saktade ner men behöll farten hyfsat. På 5min/km och njöt istället av att min kropp gjorde det jag bad den om trots sega ben. Laddade huvudet inför kommande backar och saktade ner i 6min-tempo och så flög jag uppför backen, saktade ner igen, flög upp i tempo igen, hoppade över stenar och bockar, spurtade till en supersnabb låt, var tvungen att hämta andan i stående tillstånd och spurtade igen.

Fartlek helt enkelt, (eller frustrationslek kanske :) Chefen glömdes bort så snabbt benen började pendla tack och lov.

För min egen skull så kör jag upp ett ungefärligt scenario i tempo;
50 min ;
15min - 4.30/km
20min - 5min/km
15min - 6min/km

ca 9km?

Stick ut och fartlek ni andra nu då ;)

4 kommentarer:

  1. Nää orkar inte fartleka. Blir alldeles slut bara att läsa om dina fartlekar! :P

    SvaraRadera
  2. Helt rätt! En fartlek är bra för att få loss lite frustration i kroppen.
    Och självklart en bra träningsform också.
    Bra jobbat på passet!
    Och visst glömmer man bort det man vill när tempot ökar lite... :)

    SvaraRadera
  3. Det har jag aldrig provat, det blir måste snart:-)

    SvaraRadera
  4. =>Li, haha sluta, jag blir trött av att se dig lyfta :)

    =>Janne, du har helt rätt!

    =>Melenie, ett måste! Ett kul måste!

    SvaraRadera