söndag, november 08, 2009

Från Milano till Morbegno

resan hem höll på att förstöra hela helgen. Men jag har haft så förbannat kul att tågstrejk inte ens kunde förstöra mitt humör! På stationen klockan 12, och tåget skulle gå 12.20. 5min innan står det plötsligt CANCELLATO. Här känner man ju faktiskt för att misshandla första bästa. Tur att jag inte är så ond. Utan insåg att livet går vidare även om jag måste vänta 2h på nästa tåg....

För att helgen har varit grym som sagt!

Fredag kväll tog vi oss till Corso Como och aperitivo-buffé. Jag som trodde att vi hade bra aperitivo i Valtellina. Well, man lär sig nytt varje dag. Här spenderades kvällen pratandes i massor av timmar. Jag och Ida är ruskigt pratiga av oss - SJUKT - jag kan ju bara föreställa mig hur många miljoner ord som utbyts de senaste dygnen..


Efter baren PIXEL blev det ytterliggare ordutbyte hemma hos Ida med te och daim (se nedan) och vi slutade bara prata för att vi insåg att klockan helt plötsligt slagit 4. WTF? Haha.. helt underbart!

Lördag morgon blev det härlig capuccio, och så drog jag och Intressanta Ida på stan. Hon visade mig de gulliga, fina kvarteren, som inte alltid är de som det pratas om angående Milano.

Shopping, fönstergluttande, ordutbyte i massor, mer cappuccio, piadina (Ida - milanese och jag -valtelliese...haha) ännu mer promenerande och myspys. I like Milano!



Här uppe har vi Intressanta Ida.. ;)



Dagen bara försvann.. jag undrar ibland hur dagar kan flyga så otroligt? Innan vi visste ordet av var det ju kväll och dags för utgång!


Beauty; old and new. Och så Milanos tram såklart!


Andiamo ballare! Utgång på G, jag dressade upp mig i Ginatrico-kjol, snygg va? Ida; är som alltid Intressant! (Haha det var ett jäkla tjatande om det va? ;)



Vi tog oss först till Royalto, en gammal ombyggd tågstation med grym aperitivo. Ost, pasta, polenta, kallskuret m.m. Festligt; man får allt uppskuret och fixat på plats, och smockfullt var det!



Sedan vidare till Gattopardo, ett mycket fint ställe. Hörde att det kostade 40 (???) euro att komma in. Sjukt ju :) Tur att jag har världens coolaste Ida som fixar in oss!


Gattopardo är en nattklubb som är en gammal ombyggd kyrka. Helt otroligt med alla gamla fina detaljer.. och mycket skjortfolk. Träffade en del intressanta, och mindre intressanta människor! Jag och Ida svängde runt på dansgolvet hela kvällen..


..och sedan konfettiregn! weeeiiiiii.... upptäckte att det kunde man ju smycka ansiktet med ju. Ida (som alltid lite halvt mystisk) roade sig också med konfettin..




Allt som allt en mycket lyckad helg med massor av bilder tagna (detta är såklart ett liten plock av allt) och jag har insett följande:

-Milano är en härlig stad (yes Ale)!
-Ida är en otroligt cool tjej (visste jag väl sedan tidigare men nu så styrktes teorierna)
-Den här bloggen är positiv att ha, för utan den hade jag aldrig varit i Milano i helgen (i och med att jag träffade Ida via bloggen).
-Jag saknar människor....folksamlingar... trängsel.. jag är en storstadsmänniska
-Italienska tåg kommer från helvetet (fast det visste jag väl)
-Man skall inte köpa sig en panini framför Duomo (ajj säger det i plånboken - på andra människor.. AAAAAJJJJJ - säger min plånbok)
-En hel del italienska killar dansar roligt
-Det finns STORA mängder svenskar i Milano, man ser de överallt!
-Det är mycket smidigt att ha försäljare som dyker upp med billiga paraplyn så snabbt det börjar regna
-Milano är så mycket mer än Duomo
-Det pratas alltför illa om Milano här i Valtellina, och att mina valtellinska vänner är lite folkskygga

.... och att jag är ganska trött så nu lägger jag ner. Jag är hungrig dessutom! :)


10 kommentarer:

  1. Nej Miranda, Milano är inte härlig ; )

    hahahahaha

    SvaraRadera
  2. Helt ärligt Alessandro, människors åsikter skiljer! Jag tycker att Milano är härligt!

    SvaraRadera
  3. oo vad kul du haft lite avundsjuk blir jag. Men inte missunsam..go Ida o Miranda ni äger...

    SvaraRadera
  4. Wow, vilken fantastisk helg du verkar ha haft! :)

    SvaraRadera
  5. Nej, nej, nej... om Milano är härligt, vad är resten av Italien ? En paradis ? :D

    SvaraRadera
  6. Härligt Miranda att du bevisat det även jag misstänkt: ATT MILANO ÄR HÄRLIGT!! Baserar nu denna åsikt på dina ord! Avis att du träffat Ida. Jag vill oxå!

    Kram,

    SvaraRadera
  7. Hej italienmoster => du är fin du!

    Li, haha det har ju du också !!!

    Johanna, ja nuvet du! Men hörruu; är du inte avis på Ida som har TRÄFFAT MIG då????? :'(

    SvaraRadera
  8. Vilken underbar helg!
    Utestället ser grymt ut! Häftigt!

    SvaraRadera
  9. italiadabere.blogg.se9 november 2009 kl. 12:21

    haha.. johanna vi vill ju träffa dig också! miranda det var Superhärligt att hänga med dig i den Superhärliga staden Milano!! kom snart tillbaka!

    SvaraRadera
  10. Oj vilka härliga bilder, förstår att du har det bra i Milano! :) Dit skulle jag också vilja resa någon gång.

    SvaraRadera