onsdag, november 25, 2009

Cena svedese

Okej idag har man härligt finfrämmat från exkollegan Silvia! Hon har ju precis lämnat Met för att åka och plugga engelsa i Australien - så vi har ju mycket att prata om ;) Sedan vill hon göra en Master i Umeå, härligt med mål och äventyr för hennes del alltså!

Så vi körde en rejäl cena svedese, och började med kavring, sill, ägg och gräddfils- förrätt. Funkar väl? Själv så har jag noll inspiration kring svensk mat, men lite gott har vi väl i alla fall.



Huvudrätt blev härlig svensk vardagsmat! Köttbullar, potatismos, rårörda lingon samt brunsås! Tyckte Silvia var både gott och exotiskt.



Lite hemmagjord västerbottenpaj på det!


Mycket mumsig efterrätt i form av vaniljglass med varm hjortronsylt samt pepparkaka! Hemmagjord pepparkaka of course..



Ett stort tack och en stor applåd till min älskade mamma som fixade ihop hela middagen, du är grym!

..& sedan fanns det lite pepparkaksdeg kvar sååå.. vad gör vi då med matlagarälskaren Silvia? Jo vi börjar laga pepparkakor!! (Mamma gör förresten världens godaste pepparkaksdeg)



Så mamma och Silvia bakade pepparkakor och jag åt pepparkaksdeg. PERFEKT!



Resultatet, bra va?



Helt ärligt vi är inte så usla på mat vi svenskar. Problemet är väl att det inte känns så exotiskt med vår vardagsmat.. men i slutändan är den ändå bra god :)


8 kommentarer:

  1. jag dör vad gott. nu blev det kavrings-cravings!! (hittade iaf gräddfil i en rysk affär. vad jag nu ska göra med den? det kändes svenskt iaf..)

    SvaraRadera
  2. åååh, vad gott! Måste varit en kul upplevelse för Silvia.

    SvaraRadera
  3. Meh haha härliga svenska tjejer som är fast i Italia-land :) :) Men hörrni, då får vi underhärligt högtidliga former njuta av en svensk middag tillsammans någon gång?

    Jag står för hemmagjord kavring ;)

    SvaraRadera
  4. Silvia uppskattade verkligen den svenska matupplevelsen och var arg på mig för att jag inte verkligen fått alla att förstå vilken underbar matkultur vi har ;)

    SvaraRadera
  5. Hahaha, tell that to mr. you-know-who! ;D

    SvaraRadera
  6. Alla här på stuteriet älskar papparkakor. Jag har även gett dem renkorv och älgkorv det gillar de också. Sen gillar Italienare svamp. När jag har berättat om hur vi plockar kassar med trattkantareller och kantareller och karl jhoansvamp så verkar det som vi snart får ihop en gruppresa till Sverige.Negerbollar är också en exotisk dellikatess i deras ögon..

    SvaraRadera
  7. Alexandra, I know who you mean, & we'll see ;)

    Lurigopalia, pepparkakor verkar vara en riktig hit, och Silvia här har glatt ätit allt från sill till lingonsylt :) och chokladbollar är ju också en godhet..

    SvaraRadera