måndag, juni 08, 2009

Det där med nya utmaningar...

Jag är lite rädd.


Jag har ju skrivit tidigare om att Italien är den galna bilistens land.


Nu ska jag köra i Italien. Hjälp...


Yes, jag ska ta företagsbilen till Varenna efter jobbet. En härlig resa genom massa kommuner på ca 40km. Sträckor med maximal hastighet på 40km/h där italienare kör i 100km/h eller åtminstonde 90km/h. Motorvägar (superstrada) där folk sick-sackar, tutar, bromsar in hej vilt, kollar in brudar och pratar i telefon. Superstrada med 100km/h som maximal hastighet. Tror ni att någon kör i 100km/h? Här höjer de på ögonbrynen om du kör ”enligt lag”. Du måste väl åtminstonde trycka på 130 på superstradan..



Jag har inget problem med att folk tutar men jag är ju relativt ny med körkort, så jag är lite nervös. Nervös och lite förväntansfull för vad komma skall. Man lär sig inget nytt om man inte ger sig ut på nya utmaningar, eller hur? Och att jag dessutom ska köra en Volvo v70 är på både gott och ont. Dels är den gigantiskt om du jämför med majoriteten av bilarna här. Jag får knappt plats på vägen (och om det är något jag vill ha – och är van vid – så är det plats) och jag behöver hitta en gigantisk parkering i Varenna (där det redan är svårt att hitta parkering, och att dessutom hitta en stor parkering..). MEN å andra sidan sitter jag förmodligen i den säkraste bilen på gatan, ingen liten FIAT Punto eller Toyota Yaris kan vinna mot en ny VOLVO V70. Här vinner Sverige lätt.



Så nu ska jag fokusera på det positiva.


Jag får köra en ny V70, slipper ta tåget, göra något helt nytt samt verkligen ha möjlighet att klaga på den italienska trafiken. Känns lite B att klaga alltför mycket när jag inte ens har kört i trafiken än. Så snart så!



Men först och främst ska jag ta mig ner från företagets tak där parkeringen ligger. Bara det blir ett äventyr.. Smalt, smalt nerför..

Nej nu ska jag sluta gnälla. Jag ska ta det lugnt, sakta och försiktigt. Du kan vara lugn Mamma.

7 kommentarer:

  1. Gahhh...vilken trafik.. Man får då inte ha bråttom iaf ;)
    Kikade på dina smycken, den vattenblå amuletten var ju underbar!

    SvaraRadera
  2. Välkommen till italienska trafiken! Ser riktigt bekant ut på bilderna...Det är bara att ta tjuren i hornen. Första gången jag körde i Rom hade jag ont i käkarna i två dagar...gnisslade tänder hela bilfärden. Första gången jag körde här på Sicilien hade jag förberett plånboken med alla kontaktuppgifter, nummer till ambassad och pojkvän samt sktivit vilka språk de talar på alla numren och min sjukförsäkring...:=/ Nåja, lever än! :=)

    SvaraRadera
  3. Såja baby, you can do it!

    SvaraRadera
  4. Är du hemma nu? Hur gick det? Vill ha en rapport!! Puss

    SvaraRadera
  5. =>Marie
    Tack så mycket!

    =>Johanna
    Men haha! Vet du vad, jag var extremt mån om att ha mitt sjukvårdskort och körkort i jeansfickan idag, i fall att.. Eller så oroas man för mycket som svensk också, eftersom man inte är van. Well, vi får se hur jag utvecklar min italienska körteknik.

    SvaraRadera
  6. Och faktiskt det finns nästan inget trafik i Valtellina om du jämförar med andra italienska stader.

    SvaraRadera
  7. =>Ordnassel, nej tracka inte ner på min rädsla för den valtellinska trafiken, då kommer jag aldrig klara av att köra hela vägen till Milano någon dag ;)

    SvaraRadera