tisdag, juni 30, 2009

Mi tira sù!

Om man känner mig vet man att jag dyrkar kaffe (läs: beroende) och att jag får i mig ett antal koppar om dagen. Jag har dock trappat ner rejält, ibland kunde jag slänga i mig minst 7-8 koppar bara i farten. Då i en härlig blandning av espresso, brygg och blask från pressbyrån. Så jag kapade bort brygget och blasket och behöll det riktiga kaffet.

Hemma i Sverige har jag en sån här baby, men här i Italien är det mockabryggare som gäller.

Åh den där underbara känslan när det känns som en dimma i huvudet, i med kaffe och allt klarnar upp. Jag ser framför mig hur en massa moln ersätts av klarblå himmel inuti mitt huvud...

Så snart tänkte jag inhandla en egen liten mockabryggare. Finns ju oftast tillgängligt i de möblerade lägenheter som man hyr. Men då är de ju inte så gulliga (som jag vill ha)! Man ska väll unna sig lite ibland, och varför inte mysa till med något sånt här härligt..?


Eller den här varianten. Otroligt cool design.
Sedan finns ju även den här varianten av "på spisen kaffe".

Den här blev jag också förtjust i!
Eller någon av dessa. Färg vill jag ha!


Någon som har en cool mockabryggare är Johanna. Hon har dessutom gjort en guide till hur man använder dessa härligheter. För er som aldrig använt en mockabryggere (skäm på er!) kan ju ta och lära er.

6 kommentarer:

  1. Har sett att sicilienarna oftast har 5-6 st olika...sà nu har jag hittat ett ny shoppinglast och intresseomràde! :=))) Hojta till nàr du kòper en...nyfiken!

    SvaraRadera
  2. Det är ju bland det godaste som finns med mocca :) Har en står som är den silvriga vanliga varianten, men det är ju det att kaffe är lite dyrare så i pluggtider blir det brygg. Skäms på mig :)
    När jag blir vuxen och rik ska jag köpa mig en som du verkar ha och vårda den ömt.
    Tror jag lyckats med att vricka knäet på jobbet (2a ggn iår), surt som attans. Lust och byta kropp ett tag? ;)

    SvaraRadera
  3. Åh, jag såg en så himla söt espressobryggare från Bialetti i Ragusa, som var vit och såg ut som en kopp med fat. Kärlek! Jag letar efter den på nätet nu, men hittar jag den inte så måste jag ju åka ner igen...
    Och tack för länken också. :-)

    SvaraRadera
  4. Hemma står en Gaggia och på jobbet en mokabryggare. Kaffe är för gott för att misshandlas ;-) Trevlig blogg!

    SvaraRadera
  5. =>Johanna, jag vet - det kommer att bli en shoppinglast för mig med! Tänk den dagen man flyttar hem till Sverige och måste anlita ups BARA för alla mockabryggare :)

    =>Elin, nej usch, i pluggtider skall man lägga pengar på koffeinet!

    SvaraRadera
  6. =>Babyroyale, ja se det som en anledning att åka tillbaka :) Lo devi propio avere !

    =>Minghetti, Optimalt kaffebeteende :) Tack detsamma!

    SvaraRadera