tisdag, juni 30, 2009

L'appartamento

Nu är man fattig då. Usch. Eller nja, fattig är jag väl inte, men mindre rik ;)

För nu har jag lägenhet! Idag var jag iväg och pratade med "Padronen" över huset och signade kontrakten. Vi signade, han gav mig nycklar, visade mig allt och plockade in stålar.


3 månaders hyra i deposition = 900 euro

1 månads hyra = 300 euro

kontraktpris = 70 euro.


Ja, ajj, kändes tufft att ge över så mycket euro. Sedan kan man ju ifrågasätta säkerheten, och tro mig, det har jag gjort. Jag har alla hans personuppgifter, två par nycklar till lägenheten (som funkar, jag har testat) samt kontrakt. MEN ändå kan man känna sig lite osäker, när man betalat ut så mycket pengar till någon okänd. Dock har jag träffat honom vid tre tillfällen, och har referens m.m. så det känns riktigt bra. JAG HAR LÄGENHET :)





Blir fortfarande inte klok på hyror och sånt här. Man betalar hyra, men utgifterna tar absolut inte slut där. Sedan ska du betala värme, el och gas vid sidan av såklart, och även där skiljer det sig på olika sätt. That's life. Roligt i dag i alla fall, då jag fixade "gas-abonnemang" så strulade han till det. Jag skrev på och allt och på vägen ut så såg jag hur han hade skrivit mitt namn..men haha!! "Miranda Svezia". Klingar lite snyggt faktiskt, men kanske inte funkar i längden. Gör om och gör rätt kära gas-abonnemangsfixare.

Sedan fick alla sina länder som efternamn på jobbet; Celia Portogallo, Jean-Pierre Francia, Miranda Svezia och Silvia Italia. Fint va?!

6 kommentarer:

  1. Ja, du har ju allt svart på vitt...så du kan vara lugn. Ska du även betala för gas, el och vatten? hm... det brukar vara inkl. i hyran...men kan kanske vara annorlunda i olika regioner...

    Alltid lika kul att läsa din blogg och jämföra!

    SvaraRadera
  2. Hoj! Jag snodde din idé om att lägga in en mailadress...om du tycker det var aaapfräckt gjort, så plockar jag bort den omg. Kram,

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. => Johanna
    Jag vet inte faktiskt, ena lägenheten har det inkluderat, den andra inte osv. Blir superförvirrad! Men enligt de jag pratat med så har jag ett bra pris även om spese condominiale går upp på 100 euro i månaden.

    Ang mailadresse, haha, den idén har jag också snott (och jag har inte ens bett om ursäkt i efterhand...) ! :)

    SvaraRadera
  5. Haha, snyggt. Det kommaer jag kalla dig hädan efter. Miss Svezia

    SvaraRadera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera