söndag, juni 07, 2009

Adesso l'ho visto il film

Nu har man alltså sett Uomini che odiano le donne, och först var det lite konstigt att se Män som hatar kvinnor på italienska. Vi har Naomi Rapace med italiensk röst, liksom Peter Haber och de andra, skumt! Jag har ju redan både läst och sett filmen så jag hade ju full koll på vad som skulle hända, vilket jag trodde skulle vara nödvändigt för att förstå. Dock upptäckte jag att efter ett tag så märkte jag knappt att det var på italienska. Bara det är ett bevis på att italienskan har blivit bättre aight?




Innan filmen så drog jag och polarn Stefano på "Stop Over" för en aperitivo. I stort sett bara unga killar där och ett fåtal kvinnor. Konstig könsfördelning i alla fall. Vad som var fascinerande var att om du beställde något att dricka så tillkom värsta "aperitivo-buffén" i form av pizzabitar, vitello tonato, bröd, omelett, kött, lasagne, ris-sallad, pasta m.m. Otroligt vilket bra pris ju, och riktigt gott dessutom. Smög upp kameran som värsta turisten (som vanligt). Ska väl sluta smygfota allt om ett tag, men än så kan jag inte låta bli.






Sedan fick jag skjuts hem, vi stannade och drack kaffe också. Man dåsar ju lätt till efter massa timmar i biosalen. Var även tvungen att förklara för Stefano att inte alla människor i Sverige dödar kvinnor vid sjuka religiösa ritualer och han försäkrade mig om att inte alla italienare är korrupta. Nja, det var nog mest på skämt :)

(...och varför får jag inga sådana här capuccinos i Sverige för?)



En rolig (och konstig?) grej är att mitt i filmen skrevs INTERVALLO över skärmen, dvs. 5 min paus. 5 min paus? Come mai, sedan när? Haha vilken förvåning det blev. Fast det är nog bara för att man ska kunna sälja ytterliggare popcorn och godis. Smart move. En annan sak är priset, bara 7 euro - bra pris på bio tycker jag. SF har ju överpris.


Nu ska jag snart sova, och tänk att man strax ska till Sverige. Var lite härligt att se lite bilder på Stockholm i filmen. Kände lite saknad till Markus, familia och syster yster. Men vi ses snart mina kära :) imorn ska väskan packas!

2 kommentarer:

  1. Visst är det toppen med tilltugget på barerna. Vi var med om det i Novate förra sommaren.
    Jag har fått mail från Stefano som var här i somras och vidarebefodrat det till dig. Läs och svara.
    A presto!
    Gina

    SvaraRadera
  2. Hej Gina! Jag tar med er till Stop Over också så får vi snaxa på vad Morbegno har att erbjuda!

    Ja, ge honom gärna min mail. Jag tror att jag kan sluta bry mig om att bygga upp ett kontaktnär här nere, det gör ju du så bra ;)

    SvaraRadera