torsdag, oktober 29, 2009

Motivationen

som är tillbaka för löpningen är tydlig; jag längtar efter kvällens intervallpass, jag längtar och planerar helgen utefter söndagens långpass osv! Äntligen tillbaka, äntligen tillbaka! 

Jag läser löparbloggar, fixar träningsloggar m.m. Åhh vad kul det är; trots problematiken med att det bara blir mörkare och mörkare - inget skall hindra mig nu! ;)

Som det kommer se ut nu så kör jag 2 hög-intensiva pass under veckan (är för mörkt här ute på italienska landsbyggeden för att köra 2h pass) samt 1 långpass på helgen. Varvat med massor av timmar av promenixar och ett och annat långsamt kortpass.

Litet exempel på min simpla excel-träningslogg


Har även gjort mig ett excel-ark att skriva ner allt i. Under 2007 skrev jag träningslogg varenda dag, hade exakta siffror på hastighet/sträcka/tid m.m. För att undvika den fixeringen (och för att min gps-klocka vägrar fungera här) så skriver jag bara ut låg/medel/hög-intensiv träning i minuter. Promenader må inte vara speciellt mycket träning, men det är alltid intressant att se hur långt/länge jag har gått under en tid. En vanlig vecka går jag minst 1h om dagen, och det blir ju mycket till slut.

Kommer att bli mer löpning nu på bloggen! Saknar dock alla mina gym-timmar. Får se vad jag ska göra åt det i min lilla italienska stad.. 

4 kommentarer:

  1. Igàr sàg jag att Aftonbladet skrev om hur man ska tràna till ett maraton. Fast du verkar ju redan ha koll. Sedan hittade jag den hàr rutan:
    ----------------------
    Lagom är bäst
    Optimal träningsmängd om du vill vara väl förberedd men undvika överträning och skador.
    Mål: 5 km. Distans: 3–4 mil/vecka
    Mål: 10 km. Distans: 4–5 mil/vecka
    Mål: Halvmaraton. Distans: 5–6,5 mil/vecka
    Mål: Maraton. Distans: 5,5–10 mil/vecka
    ---------------------------
    Verkar inte som aftonbladet har sàdan koll dock, man ska tydligen tràna lika mycket (nàstan) om màlet àr att springa 5 km, som om man ska springa ett Maraton... Konstigt...

    SvaraRadera
  2. Haha! :)

    Jo jag kan ju en del om överträning (tyvärr). Det jag tycker att aftonbladet missar är att alla är olika, och vi har olika gränser/förutsättningar/mål osv. Viktigast är att hitta sin egen balans helt enkelt. Jag tycker att det räcker att kunna köra en halvmara hyffsat för att överleva ett marathon, men om målet är att springa under 4h på en mara krävs det såklart mer kapacitet :)

    Så man får utgå ifrån sig själv och vad man vill. Men jag håller med, skillnaden var inte så markant mellan de olika spannen i artikeln.. men det är väl vad man kan förvänta sig av aftonbladet ;)

    SvaraRadera
  3. Men syster det fanns ju ett gym där! Kan ju va skitkul att köra lite pass och sånt i vinter! :)

    SvaraRadera
  4. Jag har blivit medlem på funbeat.se Än så länge har jag inte så stor koll, men det finns i alla fall ett bra sätt att registrera sin träning. Lycka till med löpningen!

    SvaraRadera