fredag, oktober 30, 2009

En svensk, en fransk

...och sex kanadensare gick in på en Vineria/Osteria.

Nej först körde svenska tjejen en fransk bil till stationen och den franska mannen en svensk bil till stationen. Svenska tjejen med den franska bilen kom först. Är det Sverige eller Frankrike som vinner då?

Sedan blev det valtellinesiskt för hela slanten. För er som inte känner till det så heter den här delen av Lombardiet Valtellina, och har sin egen matkultur m.m.Så det blev de typiska rätterna; först Bresaola.



och därefter Pizziccheri som ni kan läsa om det här. Receptet är en något försvenskad variant. Maträtten är grymt mastig (eller pesante som jag skulle ha sagt) men ändå smaskigt god. Kanadensarna uppskattade det och fick även i sig Tiramisù efteråt. Jag nöjde mig med capuccio. De är ju på semester ;) Fullkornspasta, kål, potatis och massor av ost och smör...



Jag hade jättekul, och tyckte absolut att det var en grymt trevlig fredag. Bättre än att sitta vid skrivbordet i alla fall. Mycket sportbransch, cyklar och hjälmar förstås men även mycket Kanada, USA, Italien, Sverige och resterande Europa. En hel den konversation allt som allt. De hade ju vunnit resan och var grymt fascinerade över att få vara här, så nära alperna, se produktionen m.m.

Jag varvade huvudet extra mycket idag på mina tre språk; svenska, italienska och engelska. Var den hittils bästa engelsk-talande de träffat (hih) och insåg ännu mer hur gärna jag vill till Toronto och studera engelska. Jag som tittat på det en hel del; nu måste jag bara se när tusan jag ska ha chans att få in det i mitt livsprogram ;)


3 kommentarer:

  1. Jag borde smaka pizzoccheri en gång, det verkar att vara goda. Det finns något gott (inte så mycket ändå) att äta i norra Italien hhehehehehe

    SvaraRadera
  2. haha vad nu då? Ale är positiv mot nord-italiensk matkultur??? dai ci credo ;) jadu, du är välkommen på pizzocherata ngn gång!

    SvaraRadera
  3. Nej, jag kudde vara positiv om de hade något matkultur ; ) Men ibland har de något också hehehe

    SvaraRadera