torsdag, mars 05, 2009

Ciao Italia!

Påbörjade som sagt resan med att gå upp tiiiidigt på tisdag morgon. Mamma plockade upp mig och lämnade mig vid bussen, och så började den otroligt långa färden. Fast man blir ganska bra på att beta av timmarna efter ett tag. Förbi säkerhetskontrollen och på flyget. Kände mig ganska nervös på flyget om jag ska vara ärlig, har aldrig hänt förut. Tror att det är för att jag inte flygit på ett tag, så det var lite scary att komma upp i luften igen. Sysselsatte mig med att läsa och slumra till lite. Går snabbt ju, bara ca 2h till Italien.

Av flyget och leta rätt på rätt buss. 1,70 Euro till tågstationen. Sweet gillar italiensk kollektivtrafik. En snäll italienare kunde så klart säga till när jag skulle av också. Trevliga människor. Köpte mig en panino på stationen medans jag väntade på tåget. 5,5 Euro för 2,5h tåg! Sjuka priser ju, jämför bara med sverige och du får betala fyrdubbelt! Väl på tåget tog jag fram min panino, visade sig vara det sämsta köpet under resan. Torr och dum som jag var hade jag glömt att köpa vatten också... well den räckte länge iaf eftersom jag var tvungen att tugga så mycket.


Bytte tåg i Lecco och hoppade på det nya tåget. Kom fram en kille som skulle ha mitt nummer även om jag var från Sverige, hade kille och inte var intresserad. "No!" var till slut det som fick honom att ge upp.






Klev av tåget i Morbegno en massa timmar senare. Såg en volvo med "MET" och träffade Jean-Pierre, supertrevlig fransman som jag fick god kontakt med. Vi rattade snabbt iväg till Met som låg 2km därifrån.


Väl på Met fick jag prata mycket med just Jean-pierre, sedan även chefen Luciana och tjejen som gör samma jobb som jag sökt fast för de italienska och franska kunderna, Lisa. Lisa och jag fick jättebra kontakt, och hon beskrev arbetsuppgifterna och vi pratade om en massa annat också, supekul. Det enda jobbiga var väl att prata med Luciana för att jag var ganska nervös med henne, trevlig men tydlig chef-kvinna. Dessutom svårt att säga vad som är mina starka resp svaga sidor på italienska....jeeesus. Well italienskan höll hyffsat hela dagen i alla fall, vissa nödrop på engelska och en del grammatiska fel såklart.


Fick en rundtur på företaget och nere i fabriken också, superhäftigt ju :) Det känns jäkla bra att de tog sig mycket tid med mig och förklara vad jobbet verkligen innebar. Sedan var det verkligen måna om att jag verkligen skulle tänka igenom det här, om jag verkligen skulle vilka flytta till en sådan liten stad osv.


Vid 17.30-tiden så var vi klara, efter ung 4 h, och Jean-pierre skjutsade mig till hotellet, ett liten trevligt hotell där jag fick en skön dubbelsäng och tv. Supervarmt vatten i duschen också, tack och lov! Jag var så trött, hade ju varit uppe sedan 15, men jäklar jag var ju så hungrig! Bara min torra panino på tåget hade det ju blivit. Ut i stan och gå runt i affärer. Tog en capuccino på ett fik och pratade lite snabbt med en supertrevlig barista, och vidare till en liten butik som hade lite "lanthandel" känsla över sig. Fanns allt möjligt, pasta, konserver, frukt, salami, ost, ost, och mera ost. Jättetrevlig gammal herre som hjälpte mig och visade mig runt till väsrta ostkällaren! WOW! Suuuuperstora parmesaner och annat i mängder! Det visade sig att allt detta görs på plats där också, wow. Fick smaka och prata en stund. Sedan plockade jag på mig en stor fin bit parmesanost (och skulle köpa lika mycket dagen därpå) och panino med ost, kaffe och pasta. Lite choklad blev det också. Sweeet :) Tillbaka på hotellrummet, allt stängde vid 19 tiden, i alla fall butikerna. Trött som jag var la jag mig i sängen och tittade på italiensk tv till jag somnade!

Dagen därpå tog jag det lugnt. Tåget gick inte förrän 14 så jag traskade iväg och köpte en capuccino på samma fik som dagen innan. "Ibrahimovic" utropade baristan, hehe :) Superskön ju, sjöälv så köpte jag en capuccino till så snabbt den första var uppdrucken, så de kollade lite konstigt på mig. Jag förklarade att i Sverige är de minsann dubbelt så stora och mycket dyrare. 2 euro för två supergoda capuccinos är inte alls dåligt. Shoppade som sagt mer parmesanost och panino att ha på vägen hem.

Sedan satt man på tåget igen. Den LÅÅÅÅÅnga transporttiden hem. Fast man blir bra på det där efter ett tag, tittar man inte på klockan, och underhåller sig med olika saker så går tiden. Soduko, bok, lyssna på musik, skriva, filosofera, soduko, bok, lyssna på musik, skriva, filosofera osv.osv.osv.

Var framme vid flygplatsen 16, och flyget gick 20.30. Som tur var så fanns det ett gigantiskt köpcentrum i närheten. Promenixade dit i regnet och uppehöll mig därinne i ca 2h med att titta på saker. Hade ju egentligen inga fler kilo att handla för i handbagaget, så jag roade mig med att strosa runt. Vissa grejer chockade mig, liksom 380 euro för någon skjeten väska, say what?


Gigantisk supermarket därinne dessutom, där de plastar in allt du har med dig in! Väska, chipspåse, shoppingpåsar, allt! Wow, smidigt men jäkla dåligt för miljön med all den där plasten ju.


Vidare tillbaka till flyplatsen. De vägde inte mitt handbagage tack och lov. Hade köpt en liten panino på köpcentret för att ha på flyget, men jääääklar vad hungrig jag blev där vi 19-snåret inne vid gaten. Då finns det så klart bara ett ställa att handla på och de är ju överpriser. Påslag på minst 30-50%, well vad ska man göra när man är hungrig? Blev en margheritapizza för okej-summan 4 euro med vattenflaska för 1.2euro, men det var det väl värt. Var så jäkla gott :D :D så det satt fint. Brände de sista eurorna på choklad också. Lyxa till det lite liksom.



På flyget igen och på väg mot Sverige. Uppe i luften en andra gång på två dagar, riktig jetset ju. Slumrade till under resan så den gick förvånansvärt snabbt, och på bussturen underhöll jag mig med lite choklad och musik hela vägen hem. Och när jag klev ur så var mamma där :) Home sweet home. Hem och slänga mig ner och väcka Markus i sängen kl 01, så mysigt och varmt det var. Hade ju saknat honom. Jeesus hur skulle det gå utan honom? Jag vet inte, två dagar tycker jag ju är max.


Nu ska de ha referenser och sedan ska vi höras av nästa vecka ang jobbet. Fortsättning följer!

4 kommentarer:

  1. Wow, vad härligt det lät! Önskar jag kunde åkt mmed dig ju!

    hmm.. kanske händer i framtiden..:)

    SvaraRadera
  2. wow...vilken tripp! blev ju dessutom superhungrig av att läsa om alla italienska smarrigheter ;)

    SvaraRadera
  3. Hej, tack hörrni allihop :) Ja, visst är det spännande?!

    SvaraRadera