tisdag, mars 17, 2009

Pengar

Det är en kvinna som är med i en artikel på aftonbladet. Hon ska uppenbarligen leva på socialbidrag under en månad som ett slags experiment. Otroligt många lever på socialbidrag och det är otroligt knapert. Men jag måste ju kommentera, det är ju mer pengar än vad en student lever på ju!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4664977.ab

Jag lever på ca 7.000kr i månaden, och känner inte att det är speciellt knapert. Kanske för att jag vet att om jag inte fixar månaden så har jag pengar att ta ifrån. Jag jobbade ju mycket under förra året och la undan en himla massa varje månad, mer än halva lönen. Sedan började jag plugga, målet med sparandet var för att slippa ta studielån. Jag upplever det inte alls som att jag går minus varje månad, snarare tvärtom, eller plus minus noll. Jag tar mitt trevliga studiebidrag på ca 2.500kr och lönen från jobbet ca 4-5000kr och lever på det.

Det handlar nog mest om inställning och en bra relation till pengar. Man kanske ska tycka om pengar för att verkligen kunna spara. Okej, om jag ska vara ärlig, visst får jag en kick av att se pengarna på sparkontot, men riktigt så långt ska man ju inte gå. Jag vet att jag kan lyxa till det och köpa vad jag vill ha, men vad är det? Tror snarare att jag skulle må dåligt om jag brände pengar bara för att jag kan.

Jag tänkte slänga upp lite tips och trixs sen till folk som vill ha lite hjälp i sparandet. Själv så kombinerade jag morgonpromenad i morse med att köpa lite kampanjprodukter på Lidl först och sedan på ICa. Hälsosamt och ekonomisk. Men sån är jag.

1 kommentar:

  1. Hälsosam och ekonomisk! Du borde ha ett kombinerat du är vad du äter/lyxfällan!:D

    SvaraRadera