tisdag, mars 24, 2009

Pengar och våfflor

Idag har jag en riktigt lat dag. Jag och Markus ska dessutom fira våffeldagen en dag för tidigt så det blir också lite extra "latig" middag...men god :) Vet inte hur länge sedan det var som jag åt våfflor!

Kollade precis på Oprah (som jag egentligen inte brukar) men det handlade om pengar, och jag gillar ju pengar en hel del. Det blev en hel del spar-åtgärder för de stackarna med stora kreditskulder och andra som förlorat en hel på pga börsfallet.


I slutet gick de igenom en Action-plan, en enkel sådan MEN ändå klarar inte alla av att göra det.


1. Gå en dag utan att spendera en enda krona.

2. Gå en vecka utan att använda kreditkortet/n

3. Gå en månad utan att äta på restaurang.


Ettan är ju skrattretande. Visst om det är löning el om du är supersugen på kaffe, men annars bör det ju inte vara något problem.


En vecka utan kreditkort, det tror jag att de allra flesta klarar i min närhet i alla fall. VISA is the shit, right ;) Om man ska köra lite hårdare skulle man kunna säga att man ska klara sig en vecka utan att dra fram något betalkort. Då blir det en svårare match.


Trean är lite svårare. Beror på hur man ser det, äter man alltid lunch ute så är man ju körd. Om man är dålig på att laga mat, då är man ju också körd. Jag skulle fixa det utan svårigheter i alla fall. Inte den här vecka dock, då vi bor på hotell hela helgen, då kan man ju inte äta mat hemma.


Ska nog göra ett experiment en vecka utan att spendera några pengar alls. Matinköp borträknade va? :) Skulle ni klara det?

2 kommentarer:

  1. Vad söt du e! Känner mig inspirerad, ska sätta upp en budget!

    Fick dessutom tillbaka 4500kr o de e ju najs!

    SvaraRadera
  2. Meh jag fick bara 990 tillbaka :(

    Well, glad att det inte blev minus!

    SvaraRadera