lördag, december 05, 2009

När man inte riktigt vet

(med varning för ett långt inlägg)

Jag känner mig lite osäker just nu. Det är möjligt att det blir Sverige efter nyår.

Inte bara för att jag kanske vill det, utan för att jag känner att företaget inte är nöjda. Vilken stress. Jag har väl nämnt hur de kommer med förväntningar som jag inte har en aning om? Eller det är inte bara det. De vill se resultat som de hade förr i Sverige - ja när de arbetade med Sveriges största distributtör i branschen ja! När de hade alla kunder i Sverige i branschen, när de var störst. De förväntar sig de resultaten genom att ge mig en kontorsstol i Italien och därefter en resa och hyrbil några gånger till Sverige?

Ibland så blir jag riktigt frustrerad. Ingen reklam, ingen satsning. Nej vi låter Miranda sköta allt.. Okej visst härligt med både ansvar och förtreonde, men när det i slutändan blir så att jag får ett jobb som jag varken har ansökt om eller får krav på mig som jag inte kan leva upp till - vem är det som får lida? Jo jag såklart. Och dessa krav är omänskliga, ingen skulle klara de på egen hand. Varför kommer de då med sina miner om att resultaten inte är tillräcklig osv?

Här trodde jag att det gick ganska bra - eftersom jag baserade min slutsats utefter omständigheterna. Tydligen är det fel. Tydligen skall man ha samma resultat som när de var störst i Sverige i branschen. WTF? Ibland känns det som om de är blinda och inte fattar att vi har alla hinder emot oss plus att vi är dyrast.

Nej, jag tror jag känner en ganska rejäl stress nu, också med tanke på examensarbetet. Helvete, de kanske inte förlänger, eller så förlänger de, men jag vet inte om jag vill vara kvar. Jag är trots allt där för att jag vill - sitter 8h framför datorn och jobbar hårt för att jag vill.. för att jag vill utvecklas och lära mig. Skit samma det kan jag göra någon annanstans. Tjäna pengar kan jag göra någon annanstans också.
Kanske är det enklare att ge upp det här också när jag har ett annat mål nu. När jag trots allt alltd har kännt att det här är något som inte är för alltid. Kanske känns det bra nu, kanske är jag nöjd, kanske vill jag blicka framåt nu.

Jag har trots allt spenderat 7 månader här och jobbt, gjort det tuffaste hittils i mitt liv (flyttat ner själv till Italien) och lärt mig massor om inte mängder.

Det är såklart jag skulle sakna mycket, jag skulle sakna de vänner jag fått, min favoritplats, Morbegno, de utflykter som kan göras härifrån, kanske sakna att bo ensam någon gång, sakna min lägenhet, sakna Iperal med all sin goda mat, Dolce forno med världens godaste cappuccino - där tjejerna känner mig som den där som alltid dricker två cappuccinos oavsett tid på dygnet, sakna mycket, men det finns mycket jag saknar i Sveruge.

Jag saknar Markus, jag saknar Bromsten, jag saknar att ha någon hos mig hela tiden, jag saknar mina promenader med mamma i ur och skur, jag saknar att ha möjligheten att hitta på något efter klockan 19 på kvällen, jag saknar att ha möjligheten att promenerade sent på kvällen, jag saknar vänner, jag saknar syrran min, jag saknar matvariationen, människovariationen, jag saknar människor som FÖRSTÅR mig, jag saknar ganska mycket faktiskt. Jag saknar en stor stad, jag saknar valfrihet...

Vad vill jag med det här inlägget då?

Jaa.. berätta hur trött och slut jag är? Nej, jag vill bara reflektera lite. Jag trivs ju faktiskt mycket bra här, men jag är både stressad och slutkörd nu och ... jag vet inte. Ni kanske får se mig ta mig hem till Sverige efter nyår. Jag kanske gör det valet trots allt. Äh jag vet inte. Jag kanske inte har ett val heller. Kanske skulle vara enklare.


6 kommentarer:

  1. Låter som att du måste slå näven i bordet. Så länge du inte säger ifrån, kommer de lasta mer saker på dig. Situationen blir ohållbar. Ta fram fakta förr och nu, gör en plan. Presentera max 2 minuter med vad som är möjligt, vad som talar emot. Om de inte är intresserade...då kanske man kan väga varför man är kvar. Bara en tanke.

    SvaraRadera
  2. Äsch, vad har man en blogg till om inte gnälla och nörda offentligt? ;-)
    Är det nån tröst att din M sålde ett par jättefula springskor till en kompis i går? Och att han var jättetrevlig fast värmepaketet i butiken lekte bastu och alla hade dåligt blodsocker?
    Så, nu får novemberdeppet ge sig. Hit med snö och paket. Hårda! :-D

    SvaraRadera
  3. Försök att prata med dom, bara berätta på ett enkelt sätt vad händer, vilka är dina och deras förväntningar, och sedan kan du bestämma.

    Och, om det är viktigt för dig att vara nära din familj, fine! Inte alla kan/vill/ska bo utomlands, den viktigaste är att bli lyckliga, du måste visa ingenting till ingen, tro på mig. Och glädje finns var hjärtat finns.

    SvaraRadera
  4. Jag tycker som dem i tidigare inlägg. För egen del känner jag mig alltid rätt sliten när det börjar närma sig jul. Längesedan det var semester (speciellt för dig som knappt hade någon sommarledighet!), mycket att göra, man vill prestera, motgångar, det är mörkt... När man känner sig trött är det lättare att få känslan av att vilja ge upp. Det underlättar ju som sagt inte med knäppa chefer... Jag tycker att du ska göra som Johanna skrev och ta ett beslut efteråt. Stor kram!

    SvaraRadera
  5. Hej darling!
    Gör inget förhastat som du kommer ångra senare.
    Om du vill komma hem ska du självklart göra det men gör inget förhastat nu när allt känns jobbigt.
    Resultatet blir oftast inte bra då.
    Jag tycker du ska försöka prata med chefen eller någon annan på företaget som du tror kan förstå dig, om så åtminstone bara en aning.
    Som sagt, det är snart jul, det är grått ute och allt känns tungt just då. Jag tycker det är svårt att gå till jobbet varje morgon den här årstiden TROTS att jag har alla mina nära och kära nära mig.
    Det jag försöker komma fram till är: Gör inget du tror att du kan komma att ångra.

    Massa power kramar från Linn

    SvaraRadera
  6. Hoppas du kommer fram till hur du skall göra och hittar en bra lösning på allt!

    SvaraRadera