måndag, december 14, 2009

30km 30km 30km 30km

Är det inte tragiskt att när man gör något superbra - och vill berätta det - så har man ingen internet?

Igår förmiddags tog mina internettimmar slut, vilket betyder att jag måste fylla på, men på en söndag? Hej tjena, omöjligt!

Så jag insåg att jag skulle behöva fördriva tiden utan internet. Tog mig lite frukost, en runda på stan och en cappuccino. Sedan stack jag ut och sprang. Helt utan några större förväntningar. De första 5km var både sega och tunga, kroppen var slö av både för mycket sömn och flygstelhet.


Men jag fortsatte, och efter en långsam första mil fortsatte jag lite till. Sprang långsamt, eller joggade snarare Ja allt över 6min/km är för mig jogg - och joggade mig fram ytterliggare en mil. Tillät mig att jogga så sakta som kroppen ville. Fascinerande över hur stelheten försvann efter 1h, och lättheten att jogga fortsatte, och det kändes inte tungt what so ever. Men jag körde ju sakta, riktigt sakta, och lät mig njuta av att lägga distans efter distans bakom mig. Hade ju ändå inget bättre för mig.. ;) Upptäckte att min ultrahastighet är på ca 7min/km, det kändes som om jag kunde springa resten av dygnet...





Efter ca 23 km inser jag att jag bara har 7 km till 30km. Bara 7km! Det var över 2 år sedan jag senast avverkade 30km, och för mig har det varit en milstolpsdistans som jag inte lyckats med eller ens föreställt mig lyckats med på lång tid framöver.

Sakta men säkert ökade jag lite och vid 3h hade ca 27.5 km avverkats. DÅ började det kännas lite tungt. Så vad gör jag? Jo jag ökar takten såklart! 

Spurtade t.o.m den sista kilometern (kanske inte optimalt alls med wtf) och jag är ganska säker på att de som såg mig inte kunde föreställa sig att jag hade nästan 3 mil i benen redan.

Så 30km, så jävla skönt. Nästan så man är och snuddar på maradistansen redan alltså. Långsamt, men ändå bra. Under omständigheterna; jävligt bra.Gör inte ens de minsta ont i benen idag. Tänk att man ändå höll på och sprang i över 3h i sträck igår.. haha.. jag är trött men glad! :)

Siffror:
30km
3h16min
6.34min/km (slow)
Puls 170
Sista 2km avverkades på 5.19 resp 5.16.
Maxtempo (spurten) 2.33
Max puls (spurten) 196

(Och jag som senast i lördags sa till Ida att man inte behöver träna upp i 30km inför en mara.. det tar så mycket på kroppen. Haha snacka om att inte leva som man lär... Men jag har ju drömmen om ultradistans.. :)

7 kommentarer:

  1. Du àr ju helt otrolig. Ta inte ut dig bara innan maran, men sà lànge det kànns bra sà antar jag att du kan kòra pà...

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Tackar! :)

    Nej oroa dig inte, jag vet ungefär var jag övertränades senast.. och det är miltals med mil fram till dess. Tycker jag är duktig som håller mig på max 3 pass i veckan (förr var det löpning varenda dag)

    :)

    SvaraRadera
  3. eehh... ok men jag kan vinka till dig på milano-maran. ska vi säga så? själv hade vi fest igår och jag är heelt slut.. så lika men ändå så olika...

    SvaraRadera
  4. Ida ida, du ska också springa!! :) Och hörru, jag hade verkligen velat gå på din fest :( dumma pyttestad ute i bergen..(även om det är vackert)

    SvaraRadera
  5. wow, härligt :) Själv "lider" jag av svår träningsverk efter i lördags, fy fan vilket härligt grispass det var! Jag får knappt på mig tröjor och böja mig ned och ta upp saker från golvet skedde först imorse. underbar känsla!

    SvaraRadera
  6. Grymt jobbat! :) Härligt att hitta takten där man kan springa så länge!

    Verkligen fint med TRE MIL :)

    SvaraRadera