onsdag, augusti 05, 2009

Vad jag tänker sluka hemma i Sverige


Det finns en del jag saknar hemma. En del mat. Jovisst, den italienska maten är underbar, och det finns så MYCKET gott att äta, och det mesta är billigare här än hemma.

MEN

Jag saknar mitt kök hemma i Sverige. Mitt kök med vanliga plattor och UGN. Min STORA kyl och min STORA frys. Men framförallt min ugn...funderar på en fornetto, någon som har någon erfarenhet?

Så när jag kommer hem tänker jag göra paj, för fy fan vad jag saknar paj! Spenatpaj, köttfärspaj, fetaostpaj, broccolipaj, tacopaj, skinkpaj osv osv!


Och sedan ska jag även sluka massor av ägg och kaviar! Jag har ju haft en kaviartub här i Italien som jag så vackert har gjort allt för att inte slösa med. Det "konstigt-organge-färgade" guldet skulle man kunna säga...

Sedan har vi ku såklart laxen, och alla andra fiskar. Fisk är dyrt här, och framförallt lax är mycket dyrt här. Det skulle kosta en förmögenhet att äta lax 3 ggr i veckan (eller vad de brukar rekommendera). Så lax-sallad skall ätas, och lax med potatis, och lax med cous-cous, osv osv.
Det är väl de enda cravings jag känner i dagsläget. Saknar nog vanliga ostmackor, vanliga svenska brödskivor, lätta och vanlig svensk mjölk också. Ska stoppa i mig en massa sånt när jag är hemma!

Egentligen är det ju inte så farligt. Är ju uppvuxen på framförallt italiensk mat, och mat från överallt-ifrån, plus att jag är en sucker för nya grejer - så jag klarar mig alltid matmässigt. Men man kan inte låta bli att sakna lite knasiga saker ibland...mmm...ost- och skinkpaj..

Ni andra utlandssvenskar, eller andra som krossat landsgränser, vad saknar ni från hemlandet?

10 kommentarer:

  1. FAAAAN VAD HUNGRIG JAG BLEV NURÅÅ!! :P

    SvaraRadera
  2. meh, du har ju de där i din kyl knasboll ;)

    SvaraRadera
  3. Jag saknar att man kan "prenna" på dagstidning och att när man prennar på ELLE så kommer den i tid! :=)) Saknar fullkornsbröd, creme fraiche, heinz ketchup, MAX hamburgare och den äckliga kebab-tallriken halv fem på söndags morgonen. Som tur är havets läckerheter billigt här, vi brukar åka till Pozzallo och frossa i femrätters för 250:- inkl vin för 2 pers! Galet!

    SvaraRadera
  4. creme fraiche,smågodis,marabou mjölkchoklad,stekt strömming,gravad lax,princestårta,älgstek/tjälknöl,kaviar..Jag har hittat allt utom smågodis,stekt strömming och creme fraiche här.Men jag måste åka fem mil till ikea. Ja och så älgstek förstås det finns en resturang i bergen där man kan få det men det är så dyrt så man törs inte ens titta på menyn..

    SvaraRadera
  5. Jag kommer ihåg att jag saknade en vanlig, något sånär nyttig frukost! Vanligt "nyttigt" bröd, youghurt utan socker & slisk, alt filmjölk.. och stuvade makaroner m. falukorv!!!

    SvaraRadera
  6. =>Johanna, prenna tidningar, nää är det så mycket att sakna egentligen? ;) Men jag håller med dig på fullkornsbrödet! Och Pozzallo skrivs helt klart upp!

    =>Lurigopalia, åhh jaa princesstårta, nu kom jag på en ny på min lista. Med lite tur så blir det sent födelsedagsfirande med princesstårta på söndag :) ooo älgstek, mums! Men marabous choklad, finns ju grymt god choklad i mängder här??

    =>Emelie, håller med dig. Har försökt att fixa något sorts nyttigt till brukost. Hittat ett bröd med 5 olika sädeslag och soya (?) som jag har på philadelphia och skinka på. Men det är inte samma sak... inte alls :/

    SvaraRadera
  7. mackor, vidbränd falukorv med snabbismakaroner och svenne-thai! på väg hem till sverige nu i bilen (så mobil är jag och mitt internet) och SOM jag ska frossa i dessa delikatesser när jag kommer hem!

    SvaraRadera
  8. =>Ida, haha vidbränd falukorv, nää den är inte på min lista i alla fall ;)

    Ha det så underbart hemma i Svedala nu, frossa i alla svenska delikatesser. Sedan hörs vi innan resan (hemåt?bortåt?) till Capuccino-land! Tycker fortfarande att det är ett sjukt knasigt sammanträffande ;)

    SvaraRadera
  9. inte miranda? säker på att du inte är lite sugen på falukorv med segt segt skinn, snabbisar, ketchup och ett glas mellanmjölk? mmm det är vad jag ska kasta mig över iaf. men jag tvivlar på att jag får sällskap där som du säger..

    javisst är det galet? fast under alla år av "pendlande" har det hänt rätt många ggr faktiskt. jag tycker det ska bli jättekul att dels träffa dig och samtidigt få sällskap på en tråkig resa! perfekt ju. vi får höras innan ja. kom precis på att du inte vet hur jag ser ut ju hehe.. det får bli röd nejlika i knapphålet.

    SvaraRadera
  10. Men i Italien äter man rätt mycket paj,danubio med till exemple prosciutto och mozzarella,men det finns många olika torte salatae eller ''torta rustica''Cleo

    SvaraRadera