tisdag, augusti 04, 2009

Ta en fika på italienska



Att fika är ju något underbart trevligt som svensk, är det inte?

Som italienare är det något helt annat. Så undvik det ordet vid samtal med italienare. Du kommer att förstå varför.

Har glömt nämna hur jag föklarade för mina kollegor att i Sverige tar vi inte någon aperitivo titt som tätt, utan vi tar en gigantisk latte för 3 euro och sitter i 3 timmar och snackar skit. Denna sortens aktivitet kallar vi "fika".

Alla svenskar som berättar om denna sortens aktivitet kommer att inse att ordet fika bör utelämnas. Om man gör som Miranda, dvs; nämner det en himla massans gånger innan man förstår vad det betyder (på italienska), så kan man tycka att det blir ganska pinsamt.

Jag å andra sidan, är alldeles för cool för sånt, och bjuder gärna på det. MEN man skall akta sig, denna gång tyckte nästan jag också att det blev pinsamt...eller kanske lite då..men bara lite ;) och det var för att de andra blev lite röda i ansiktet (av rodnad? av skratt? av den-här-svenskan-är-fett-konstig-varför-håller-hon-inte-tyst-om-det-där-ordet-tankar?)

Om du inte vet vad det betyder vid det här laget kan jag meddela att det har noll med kaffe och bulle att göra, och att det är ett fult ord, och alla kvinnor har en sådan. Så nu vet du.

Sådär, gör inte samma misstag som jag gör ;D Tur att ni har en guinea pig i form utav en Miranda som går runt och testar allt först.

14 kommentarer:

  1. Hahahaaa...vad roligt! Det finns ett finskt ord "Katso" som betyder "titta". Talar finska med min familj i telefon...du kan nog gissa ögonformen när de hörde mig säga det ordet åt min mamma! (Cazzo uttalas "Katso" och betyder grovt det manliga heliga..:=)..)

    SvaraRadera
  2. ordet du tänker på är väll figa och betyder ju faktiskt också snygg tjej lite vulgärt kanske men används så.Men svenska fika och figa uttalas nästan lika.nytt favoritord är pipistrello den som tittar på stjärnorna betyder det..och det är fladdermus..

    SvaraRadera
  3. =>Johanna, klockrent! Hahaha Katso hit och katso dit ;D

    Just cazzo hör man ju verkligen överallt, och det är tydligt att svordomar kring könsorgan inte är speciellt tabubelagda. Svär man om Gud...ujjj då har man verkligen gått för långt! ;)

    =>Lurigopalia, du har rätt sm vanligt. Figa, men det uttalas ju fika. Konstigt det där egentligen, för figo är ju bara positivt vad jag förstår.

    Pipistrello, tackar, då lärde jag mig ett nytt ord! När vi var små tyckte vi att det var konstigt att pappa lagade mat med "pisselli" i ;)

    SvaraRadera
  4. hahaha! har jag också gjort. alla blev mycket nyfikna och ville genast boka biljett till sverige: the land of the fika. det var ju bara killar förstås. iaf. man kan säga både fica och figa. betyder samma sak. kan ev vara lite regionalt det där där g:et används mer norrut. i milano är det nästan ett "intercalare" asså ett släng in mellan orden ord om ni fattar. ett litet utropsord som används här och där. (dock av killar för hu för tjejer som svär tydligen..) men det kan som sagt också och framförallt användas positivt. typ en snygg tjej=figa och snygg kille=figo (tjejvarianten är mer vulgär då det verkligen syftar på könsorganet) men även om en snygg grej typ una borsa figa, jeans fighi, un cappello figo. una figata är ju en cool/häftig/kul/bra grej i allmänhet, typ jag var på gardaland, una figata! det roligaste med alltihopa är ju motsatsen "sfiga" som betyder otur! alltså o-.. ja, kanske inte ska ta den på svenska men ändå, jag gillar grejen, att det är ett positivt ord!

    SvaraRadera
  5. Hahaha, jag har en halvitaliensk kompis i här i sverige och vi brukar säga: ska vi gå och fare la fika?
    schysst blandning va? XD

    Malin

    SvaraRadera
  6. min (kill)kompis här brukar säga: andiamo a prendere una fika! höhö

    SvaraRadera
  7. =>Ida, underbar kommentar! Du har sett förresten att jag aldrig kom iväg till Milano på min lediga vecka :( jäkla dagar som bara försvann. Nästa gång!

    Jag kände inte till allt det här, ska genast ut och testa alla mina nya kunskaper, che figata! Sedan får jag väl se hur det går ;)

    Här har jag fått fica översatt till framförallt bitch, ja förutom det andra ordet. Inte bara snygg tjej utan det ska visst vara en bitch. Fast de kanske tror att alla snygga tjejer är bitches, I don't know..

    SvaraRadera
  8. =>Malin, wonderbaum! Undra hur folk skulle reagera här om jag skämtade till det och sa; andiamo e prendiamo una fika? Jag lovar, då har de säkert glömt allt vad jag berättat om svensk fika och kommer bli sjukt chockade!

    SvaraRadera
  9. Nej "figa" är bara i Norr Italien, det är "fica" i södra/centrala Italien : ) Och det är inte en komplimang, jag lovar.

    Det är ganska roligt med svenska för alla italienare här också. Tänk på när jag var i Sverige första vecka, en snygg tjej som jag arbetade mer kom till mig och fråga : "Do you want to have fika with me ?" ... jag tänkte : "Det är paradiset ; ) "

    SvaraRadera
  10. men vadå ordnassel? inte en komplimang? det beror ju på vad man menar med komplimang förstås men det betyder ju att en tjej är snygg..? sen att det är väldigt vulgärt och att man föredrar att ingen säger det till en utan snarare "bella ragazza" men det betyder väl inte bitch? för att fortsätta utläggningen: fica som man säger i centrala/södra italien uppfattar jag mer vulgärt en varianten med g som används som sagt hela tiden i milano och till allt: tjejer, killar, saker, osv. fighetta (di legno) skulle väl mer betyda en lite snobbig/mallig tjej och fighetti är typ stekare på stockholms-språk.

    SvaraRadera
  11. =>Ale, men haha! Välkommen till Sverige, la paese di fika ;)

    Varför går det förresten inte att kommentera på din blogg?

    =>Ida, nej jag uppfattar det som sagt inte som en komplimang heller, men jag har inte fler kunskaper än så. Jag måste hänga mer i Milano :/ där verkar det ju hända mer saker..

    SvaraRadera
  12. absolut miranda! jag drog till sjön direkt efter bröllopet (berättade jag om det?) och imorn blir det kära sthlm igen..

    finns det en ordnassel-blogg?

    SvaraRadera
  13. =>Ida, ja nu verkar vi ses i Sverige istället! La vita e strana qualche volta ;)

    Yes, det finns en Ordnasselblogg men jag lyckas aldrig förstår varför jag inte kan kommentera, och så blir jag sur, och så stänger jag ner. På ett ungefär;)

    http://gattosolitario.splinder.com/
    (Hoppas de är okej Ale att jag ger ut din bloggadress, jag tror inte Ida är så farlig, fast man vet ju aldrig ;)

    SvaraRadera
  14. Haha! Riktigt skön diskussion. :-D
    Kanske nån som vet kan tala om vad italienska glass- och kaffestället Feca på Götgatan vid Skanstull betyder? Låter mest äckligt (som bajs), tycker jag, hm...

    SvaraRadera