måndag, augusti 31, 2009

En räddande ko

Jag är ganska störd över att det mesta stänger tidigt här. Alla klädesbutiker är öppna till 19, matbutiken till 20 (då är det ganska sent för att vara italiensk matbutik) och sedan är det bara barer och gelaterior öppna. Det är väl okej, men är man van vid att få vad man vill, även vid 22, 23 eller 01 så är det svårt att vänja sig. Herregud kan ju att sticka och shoppa till 21 hemma om jag känner för de.

Nu skall jag berätta om matbutiken, för att Jag och Celia drog till stranden direkt efter jobbet (jag vet, sjukt egentligen att man kan det efter jobbet) och hon släppte mig så att jag precis skulle hinna in på matbutiken och köpa mjölk. Jag kom fem i åtta. FEM I ÅTTA. Det var alltså hela f-e-m minuter kvar innan det stängde.

Jag möter en igenbommad byggnad, släckt och jag kan ana de räknar kassan därinne. HALLÅÅ??? Fem i ju... fem i... försöker jag frustrerat... men inser att loppet är förlorat. Helvetes jäkla förbannade italienska matbutik...ingen orginisation i detta land börjar mina tankegångar.

Jag som bara skulle köpa mjölk ju.. och vad ska jag nu göra? JO DÅ SLÅR DET JU MIG.

CASA DEL LATTE!!

Världens skönaste uppfinning för oss "jag ska ha mjölk efter åtta"-tokar! Jo förstår ni, närliggande bondgårdar fyller på dessa, så man vet dessutom att det är superfärskt. Här kan man alltså köpa sig superfärsk tjocklatte (röd mjölk) på några sekunder!


Har man nu ingen flaska så kan man första köpa sig en sådan för 20 cent.

Eller tillägga lite ägg, yogurt, ricotta m.m. Vad det nu saknas. Ungefär att jämföra med en statoil-mack dit vi springer sent, sent på kvällen för att komplettera dagens inköp.

I med lite stålar. Jag hade 30 cent, och en liter kostar 1 euro. Så jag fick ung 3 dl. Precis vad jag behövde till kvällens och morgonens kaffe!

Så jag gick från att sura över italienska matbutiker till att hylla italiens små mjölk-shoppar..
Så nu kan jag handla mjölk när jag vill på min dygnet-runt-öppna-KO!






8 kommentarer:

  1. Oh låter bra att min blogg har fått en följare ;) Ska kika in på din med, vilken proffsig design du hade..;O Hoppas du har det bra i värmen (jag är inte bitter)

    SvaraRadera
  2. Åhh vilken underbar uppfinning!!

    SvaraRadera
  3. Jag förstår inte... hur kan du klaga att i Italien butiker stänger tidigt när här i Sverige det finns ingenting efter kl 18:00 ? Och på Lördag efter kl 17:00 (för några år sedan kl 16:00). Det är motsatsen : )

    SvaraRadera
  4. det är lite olika vart man bor.vi har matbutiker som stänger nio här och sen har du autogrill efter autostradorna som är öppet i stort sett jämt.klockan 20 stänger aliper och halvåtta de flesta andra butiker.apotekens öppettider är däremot ett mysterium. men då får man läsa tidningen för det är alltid något apotek som har jour.

    SvaraRadera
  5. Dom àr riktigt coola och mjòlken àr god! YEY!

    SvaraRadera
  6. =>Anna, tackar så mycket, inte för att jag är något design prffs direkt, men det blev faktiskt bra :)

    =>Li, yes box! Nu måste vi kämpa för en dygnet-runt-öppet-ko i Stockholm ;D

    SvaraRadera
  7. Ale, det beror väl på var du bor ;D men visst det låter konstigt att det inte finns något i Uppsala efter 17 på en lördag?

    Btw, egentligen är väl 20 sent då, men att stänga INNAN 20 det är det jag mest klagar på ;)

    SvaraRadera
  8. Absolut, allt är stängt i Uppsala efter 17:00, och på andra stader i Sverige är ännu värre. Bara i Stockholm något är öppet senare. I Italien är det mycket enklare att shoppa! Och i syd Italien är det ännu mer.

    SvaraRadera