onsdag, maj 20, 2009

Liftarens guide till galaxen (eller hur mina polers kommer till mig i Italia)

Här kommer den efterlängtade guiden (åtminstonde Markus har bönat och bett)

Jag antar att du fixar att boka flygbiljetter själv? ;D

Flygbolag är trixit. Jag har ju bara tagit mig hit med Ryanair, Milano/Bergamo så det är den vägen jag vet. Tar man sig iaf till Milano så går det direkttåg snabbt hit. Kan hjälpa till men vet inte exakt hur resvägen är


Med ryanair däremot så fixar jag varje steg åt er. Okej, flygbuss eller inte, valet är ditt. Checka in väska och sedan säkerhetskontrollen. Jaatijaati, flyyyg och sedan så landar ni i Bergamo.


VAD GÖRA?


Jo, du går och plockar upp väskan (om du checkat in en, annars är det 10kg handbagage som gäller). Sedan kommer du ut och hamnar i en korridor av flygbutiker och fik. Mitt emot dig står det stort BUSS TO MILANO/ BUS TO MILAN och där köper du biljett till BERGAMO STAZIONE/STATION. Du betalar 1.70€.
Ser ut såhär:


Utgången är till höger. Du går ut och ca 20 meter framför (passera taxibilarna) står en busshytt. Det står BERGAMO någonting på den. Där ställer du dig. Bussen kommer alltid inom en kvart typ. Står något i typ med A’LLA CITTA på den. Stämpla din biljett på bussen! Gör som de andra. In med den och "stämpling" dra ut. Bussresan är ca 20-25 minuter. Stressa inte upp dig om du inte hittar stationen. När du kommer till stationen vet du. Det står stort BERGAMO STAZIONE och annars kan du komma ihåg att det ligger ett litet torg och ett McDonalds i närheten.

Stationen ser ut såhär:


Av från bussen. In på stationen. Två sätt att köpa biljett. Till höger finns en tidningskiosk där du kan säga att du vill köpa biljett till VARENNA el MORBEGNO beroende på var jag bor. Prata med mig innan så berättar jag exakt pris på biljett så du kan se att det stämmer också. Om du inte köper biljett i tidningskiosken kan du köpa i biljettkiosken mitt emot ingången där det oftast sitter 2 pers men är alltid lång kö. Där kan man också säga bara VARENNA el MORBEGNO. Beroende på var ni köper biljett så ser de ut såhär (bild) eller som en vanligt tågbiljett hemma i Sverige. Viktiga är att om ni ska till Morbegno är det 90km. Till Varenna är det kortare. Jag meddelar dig innan som sagt.


Innan har du pratat med mig och vi har bestämt vilket tåg du ska ta. Jag har givit dig tid för avgång osv. Då kollar du vilken perrong tåget går på. Det står under BINARIO. När jag har åkt har båda gångerna varit 1T.


1,2,3,4 och 5 är inte så svåra att hitta. 1T är lite trixigare. Jag har ritat en liten teckning.

Så när du har köpt biljett så måste du stämpla den! Superviktigt. Köper man den men inte stämplar så får man pröjsa mycket på tåget.

Stämplingsmaskinerna är gula lådor. Det står en på varje sida om biljettförsäljningen. Biljetten räcker i 3 h efter att du stämplat. Så om tåget kommer om en halvtimma-timma så är det bara att stämpla. Ska du vänta på tåget i 2h så stämpla inte direkt. Stämpla gör du genom att köra in biljetten i maskinen längst till vänster i springan. Många gör det vid den här tiden så det är bara att titta och se hur någon annan gör.

Kolla så du vet var perrongen är, sedan kan du ta och vila dig i väntesal eller ta en kaffe eller något. Toalett finns men de är inte direkt våra svenska varianter, här är det mer ett hål i golvet. Finns också toalett på tåget, men plocka med dig papper och vårservett, finns sällan sånt på tåget.

När när du satt sig på tåget så är det bra att ha koll på när tåget kommer till LECCO. Jag kommer ge dig tiden för när du ska byta. Det finns en station som heter Lecco-någonting, men du ska inte av där. Du ska av på LECCO. Bara LECCO. Du går av och går av perrongen nerför trappan. I korridoren där nere finns tv-skärmar. Du kollar på tv-skärmarna och letar efter SONDRIO eller TIRANO. Jag har givit dig ´tiden för nästa tåg och det enda du gör är kollar efter vilken perrong. Under BINARIO. Det står tydligt därnere vilken perrong som är vilken. Gå till rätt och vänta på tåget.

Sedan ska du av i VARENNA eller MORBEGNO beroende på var jag bor vid tillfället. Det säger jag ju innan du kommer, och ger dig tidpunkten. Om jag är ledig möter jag såklart upp dig, om jag jobbar så ordnar vi det på annat sätt. Det finns ju alltid fina fik och sol så man kan ju uppehålla sig en stund tills jag get off work.
Sådär. Det är faktiskt inte sååå komplicerat, men för att ni ska slippa göra fel så skriver jag varje steg. Själv höll man ju på att missa för att man inte hittade perrongen osv. Så ni slipper det iaf!


PERFEKT nu är du i Italien med mig!!

2 kommentarer: