onsdag, maj 27, 2009

Det där med att hitta lägenhet...

... går ju inte framåt direkt. Pendlar fortfarande från Varenna till Talamona varje morgon och kväll. 2 timmar tåg om dagen, ibland en halvtimma i försening och annat tok. Har ringt runt på de annonser jag hittat på stan, men allt är stort och över min budget.


Jag vill hitta något på mellan 300-400 Euro, sedan måste jag ändå pröjsa uppemot extra 100 euro i månad för el och värme. Så svårt att veta i slutändan vad priset blir liksom.
Var på en agentur nu på kvällen och pratade. Vi har bokat in att vi ska åka och kolla på ett par lägenheter på onsdag nästa vecka. Det är bara det att det kostar så mycket med agentur, första månaden (exempel på en enrumslägenhet på 300euro):

300 € Hyra
900 € Deposition (som man betalar när man flyttar in, får tillbaka när man flyttar ut)
70 € Administrationsavgift (bl.a till staten)
300 € För tjänsten till agenturen

=> 1570 € första månaden.

Sedan såklart 300 € varje månad och depositionen får man tillbaka. Men ändå.

Så det känns lite tungt. Ca 4000kr extra för "hjälpen" att hitta en hyreslägenhet. Tänk om man får sparken/blir utslängd/blir besviken/vill ha en ny lägenhet osv. Har man tur hittar man ju en annons på stan och så slipper man pröjsa massa extra...men då ska man ju hitta en annons på stan också. Känns lite tungt på fronten avslutningsvis.

Men nu vänder vi oss mot skojigt istället! Idag drog jag och "små-tjejerna" till "hörnan". Enligt dem var det härligt väder att vara ute i eftersom det inte var särskilt varmt. Jag kontrade med 1) De är visst varmt (30 grader) och 2) Vadå härligt att vara ute när det inte är speciellt varmt??

Celia

Silvia

Trots våra olikheter kommer vi bra överens. Är jättekul att sitta och prata med de, och där ajag bor i Morbegno ska vi hitta på en massa, sticka ut på kvällarna, käka middag osv. I början var man ju så nervös men nu är man så avslappnad och kan skämta en massa, just också för att språket förbättrats såklart.

Småtjejerna förresten, yes de är ca 155 cm var, dessa två grafiska kollegor. De har perfekt prathöjd med varandra när de går, men till mig är det högre. Vanligtvis är Stefano med som är lång som jag, men idag var det bara jag, Celia och Silvia och jag kände mig som en nordisk jätte. I alla fall för en stund :)


Vad tror ni vi åt? Piadina såklart, min piadina-hysteri verkar ha smittat av sig. Sedan tog jag en capucco och de tog varsin espresso med en glasskula i. Superknasigt ju. Ska testa näsa gång.



Sist men inte minst! "FYND" OF THE DAY!
Grana Padano
8.9 euro /kg
Sista biten som fanns kvar!
Den här härligheten på 0,823kg gick alltså på ca 70kr :)

3 kommentarer:

  1. Ja, men vad ska du göra med så jävla mycket ost???

    :D

    Saknar dig fina syster!

    SvaraRadera
  2. ..och jag saknar dig med <3

    SvaraRadera