tisdag, april 07, 2009

Sumak

Markus lyckades promenera hela vägen (!) till Sunby. Visst knuffade jag lite på honom i slutet av vägen, man han höll tempot ganska hyfsat. Stolt man blir. Själv har jag insett att min spärr är borta, ungefär som jag hade med löpningen förr. Det finns egentligen inget "stopp" för där det börjar ta emot. Jag kan bara gå, gå och gå.



När det gällde löpningen brukar jag tänka tillbaka och förundras lite. Jag kunde ju bara gå ut och börja springa, och benen sprang. Det sa aldrig stopp så länge jag körde ett behagligt tempo. Som när jag skulle springa marathon och trodde att det var huvudet som skulle vara starkast i slutändan. Att jag skulle få pusha mig själv sista biten och att tjurigheten till slut skulle vinna. Tänk så fel jag hade! Benen fortsatte bara att gå och gå, men skallen gav upp redan vid 30km. Jag kommer ihåg när jag kom upp på västerbron för andra gången och såg 30km-skylten och tänkte "Neeeej 12 km till. Det klarar jag aldrig". Sedan blir allt dimmigt liksom och jag minns hur tungt huvudet kändes de där sista 12 kilometrarna. För varje km fasades jag över hur långt det var kvar men benen lyckades, jäklar de tog mig ända in i mål ändå...!



Jag och Markus var och shoppade lite grönt på JDs Saluhall vid Rinkebykorset igår. Vi hade sett en annons och billigt var det. Lite som när man var liten och handlade i Rinkeby med pappa; mycket inlagda grönsaker, många olika nationaliteter, kryddor och produkter som man aldrig tidigare sett. Vi shoppade billigt grönt och sedan hittade jag en älskad krydda: SUMAK. Fruktigt och citrus smakar det. Det är en speciell kebabkrydda som vi alltid haft hemma. Mums. Funkar grymt till det mesta faktiskt.



Nästa gång plockar jag med pappa så får jag lite mer vägledning!


Sumak
Mörklila - röda, små bär med en syrlig, fruktig smak som används mycket i mat från mellanöstern (t.ex. i turkisk, libanesisk och arabisk matlagning). Bären används torkade, antingen hela eller malda för att ge syrlighet åt allt från kött- eller grönsaksrätter till sallader. Sumak är också huvudingrediensen i kryddblandningen Zatar som också används flitigt i mellanöstern.

2 kommentarer:

  1. AWW sumak!! Har fan helt glömt bort den kryddan! Ska fan se till o använda den mer ju!

    SvaraRadera
  2. Har du Sumak hemma? :O wtf?

    SvaraRadera